Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meiny Prins (Priva) klaar voor een nieuwe toekomst:

"Nieuwe richting biedt betere antwoorden op vragen van telers wereldwijd"

Na 60 jaar actieve dienstverlening in de tuinbouwsector als toeleverancier is Priva er klaar voor om een nieuwe richting in te gaan. Sinds 2015 is het bedrijf langzaam aan voorbereidingen aan het treffen om in de toekomst vol in te zetten op dienstverlening als toevoeging op de hardware-oplossingen die het bedrijf biedt. 

Meiny Prins, directeur van Priva: “2015 tot 2020 is een belangrijke periode geweest voor Priva, waarin we onze toekomstvisie hebben aangepast. We zijn nu klaar voor de toekomst.”

Priva is opgericht in 1959 en lanceerde hun eerste klimaatcomputers in 1977

Klimaatcomputer
Wie aan Priva denkt, denkt waarschijnlijk aan klimaatcomputers. En alhoewel dat de core business is van het bedrijf, is Meiny Prins van Priva er ook van overtuigd dat het niet het hart is van het bedrijf. “Als je het over een klimaatcomputer hebt, dan praat je eigenlijk over het realiseren van het perfecte klimaat. Hetzelfde geldt voor een waterinstallatie: je verkoopt geen machine, je helpt telers aan schoon water.”

En er komt nog meer bij kijken. “Uiteindelijk gaat het vooral om de service om de oogst te verbeteren door inzicht te bieden in wat er gebeurt. De teler wil antwoorden op zijn vragen, ‘hoe ziet het klimaat eruit?’, ‘heb ik schoon water?’

Het is een ding om informatie te meten, maar iets heel anders om die informatie om te zetten naar nuttige kennis voor de teler,” vervolgt ze. “Met deze nieuwe weg die we inslaan willen we duidelijkere antwoorden bieden op die vragen, in plaats van alleen de hulpmiddelen te bieden.”

Uiteindelijk zijn er nog veel meer vragen die moeten worden beantwoord en meer te ondernemen acties. “Als gevolg van deze vragen en deze informatie wilden we telers hulpmiddelen bieden om de informatie beter te gebruiken en zo het klimaat, de waterkwaliteit, waterverbruik en energie-efficiëntie te verbeteren.

Kennis digitaliseren
Om dit te kunnen doen, zijn ze begonnen met het digitaliseren van kennis en nu lanceren ze het resultaat van deze onderneming: verschillende diensten om telers te ondersteunen bij het bereiken van betere resultaten, gebaseerd op gegevens uit hun eigen kas. “Een teler balanceert tussen de technologie die beschikbaar is en de kennis die hij heeft over het telen. Het is een super gespecialiseerde functie, die wereldwijd steeds schaarser wordt."

Growth Lab Priva
Klinkt dit als een droom en een beetje onwerkelijk? Het team van Priva dacht hetzelfde. Bij het lanceren van nieuwe technologieën kan het moeilijk zijn om een goed idee te krijgen van het effect ervan op je bedrijf. Om klanten een beter idee te geven van de waarde van hun technologieën is Priva het Growth Lab begonnen.

“Het Growth Lab stelt ons in staat om de ervaring van het gebruik van onze technologie te visualiseren,” zegt Meiny. “We kunnen tonen wat deze nieuwe ontwikkelingen betekenen voor onze klanten en wat het voor hun planten betekent. De ervaring is er een belangrijk onderdeel van, we willen de voordelen duidelijker maken.”

Er zijn twee verschillende Growth Labs op de Priva Campus waar ze hun technologieën tonen op een manier waarbij mensen ze kunnen ervaren; een voor gebouwen en een voor de tuinbouw (kassen en indoor farming), de gebieden waar Priva zich in heeft gespecialiseerd.

Priva wil deze ervaringen ook gebruiken om de werkelijke waarde te tonen van de technieken en technologie die ze bieden.

Het bekende Priva-gebouw

Phil – Priva Horticulture Innovation Labs
Zoals het bestaan van het Growth Lab laat zien is het voor Priva erg belangrijk om te weten dat de diensten die ze bieden van waarde zijn voor hun klanten. Om zich hiervan te verzekeren, investeren ze ook in innovatielaboratoria, te beginnen met Phil, een afkorting van Priva Horticulture Innovation Labs.

In deze laboratoria kunnen nieuwe ideeën sneller worden ontwikkeld en kunnen er pilots worden gedraaid van nieuwe diensten. Priva kan dingen uittesten en meer kennis vergaren over wat klanten waardevol vinden. Op dit moment richten ze zich op automatische teelt en energiebesparingen en het zichtbaar maken van deze zaken. “Als je een dienst wilt leveren, moet je jezelf ook afvragen welke waarde je daarmee creëert voor je klanten,” zegt Meiny. “Je kunt van alles in de cloud zetten en het een dienst noemen, maar als het geen waarde toevoegt is het de moeite niet waard.” (meer over Phil in een nog volgend artikel)

Ambitie in duurzaamheid en stedelijke gebieden
De nieuwe activiteiten passen bij Priva’s ambities en de visie waar Meiny volledig achter staat: betere incorporatie van tuinbouw in de stedelijke gebieden. In de laatste tien jaar heeft ze haar concept Sustainable Urban Deltas over de hele wereld actief gepromoot en talloze keer het verhaal gedeeld over de impact van klimaatveranderingen op onze voedselproductie. Dit is zo’n groot probleem aan het worden dat er in 2050 miljarden mensen honger zullen lijden, als we het systeem behouden zoals het is.

Ook al wordt het verhaal wereldwijd aangepast en heeft de Nederlandse tuinbouwsector als geheel zich steeds meer gepositioneerd als onderdeel van de oplossing voor het wereldwijde voedselprobleem, stelt Meiny dat het verhaal nog altijd moet worden gedeeld.

“De groene regio’s die steeds verder buiten de stedelijke gebieden worden verplaatst, moeten worden opgenomen in de planning van grote stedelijke gebieden,” zegt ze. “We hebben urban farming nodig op een serieus grote schaal om dit probleem tegen te gaan. Beijing is tegenwoordig een stad van 12 miljoen mensen. Vanuit de groene regio buiten de stad komt maar 10% van de benodigde voedselproducten en de rest wordt uit andere gebieden geïmporteerd, wat allesbehalve duurzaam is. Daarom roepen we grote steden op om in actie te komen. Ze moeten verantwoordelijkheid gaan nemen voor nieuwe benaderingen waarmee ze hun bevolking kunnen voeden.”

Aangepast voedselsysteem
En het zijn niet alleen woorden. Dit verhaal heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van nieuwe producten. Meiny is ervan overtuigd dat het volledige voedselsysteem kritisch moet worden bekeken en vervolgens moet worden veranderd, om daadwerkelijk impact te hebben.

“De huidige monocultuur van voedselproductie heeft een zware tol op het milieu,” zegt ze. “30% van de CO²-uitstoot komt door voedselproductie. Priva wil dit tegengaan door meer samenwerking te creëren, bijvoorbeeld door afvalwater van een stad te gebruiken voor voedselproductie of door een tomatenteler energie te laten leveren aan een geheel gebied. We kunnen dit probleem niet in ons eentje oplossen. We zijn geen belangrijke speler en willen dat ook niet zijn. We willen de speler zijn die de verbinding legt tussen gebruikers en we willen het gat in de economie dichten.”

Dit is waar de nieuwe diensten erbij komen. “Nederlandse telers zijn doordrongen van het belang van de kennis over het bereiken van een optimale efficiëntie in hun gewassen. Het wereldwijde karakter van de sector heeft ons ertoe aangezet om deze kennis ook beschikbaar te stellen aan telers met een andere achtergrond, of het nu het Chinese vastgoed is of de Russische detailhandel. Met onze diensten willen we optimalisatie beschikbaar stellen voor hen en in de Growth Labs willen we hen tonen wat ze kunnen doen.”

Abonnementen
De nieuwe diensten worden aangeboden in abonnementsvorm. Priva’s verantwoordelijkheid voor de waarde van hun product stopt niet na het aanbieden ervan in de cloud. “Software in de cloud zetten is het eenvoudige onderdeel,” zegt Meiny. “Maar het belangrijkste onderdeel ervan is het ontvangen van de feedback van klanten en het waardevoller maken van de service op basis van die input. Doordat de software in de cloud staat kunnen er eenvoudig updates worden gedaan aan de kant van de klanten. Daarnaast biedt het eenvoudig toegang tot allerlei bronnen van informatie en directe feedback. Zo kunnen we klanten direct ondersteunen met specifieke problemen en zorgt voor extra waarde van de service.”

Voor meer informatie:
Priva
www.priva.com
contact.priva@priva.nl  

Publicatiedatum: