Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gert Bloemendal en Edwin Vels, FMCG Opleidingen:

"Er klopt iets niet in de foodretail"

De supermarktketens zetten de afgelopen jaren behoorlijke prestaties neer: in de afgelopen vijf jaar bereikten ze een gemiddelde omzetgroei van 3,1% per jaar. Daarnaast vallen ketens regelmatig in de prijzen. Prachtige resultaten, zo lijkt. Gert Bloemendal en Edwin Vels van FMCG Opleidingen zetten er echter de nodige kanttekeningen bij.

Het opleidingscentrum heeft verschillende bedenkingen wanneer ze kijkt naar de structurele onderstroom:

  • Geen volumegroei. De eerder vermelde omzetgroei komt volledig uit de prijzen. in de afgelopen 5 jaar was er 0,0% groei in volume. In 2019 is de omzetgroei veroorzaakt door verhoging van BTW van 6 naar 9%.
  • Veel langere openingstijden. Het aantal openingsuren is in de afgelopen 5 jaar misschien wel met 10% gestegen. Het merendeel van de winkels is nu op zondag open en doordeweeks tot 22.00 uur.
  • Meer verkoopvloeroppervlakte. Er komen elk jaar nog steeds (grote) supermarkten bij. Bestaande winkels worden door verbouw ook steeds groter. Het totaal aantal m² verkoopvloeroppervlakte groeit flink.
  • Verkopen via internet o.a. door nieuwkomers. De foodverkoop via internet bedraagt nu meer dan 3% van de totale omzet in levensmiddelen en stijgen jaarlijks met meer dan 25%. Dit komt voor een deel door nieuwe spelers op de markt, zoals Picnic en HelloFresh. Dit gaat gedeeltelijk ten koste van de omzet in de fysieke winkels, aldus FMCG Opleidingen. 

Volgens het opleidingscentrum klopt er ergens iets niet. De omzet van de fysieke winkels daalt en de kosten stijgen. Waar gaan de klappen vallen in Foodretail? En wie is de eerste?

Voor meer informatie:
Gert Bloemendal
Edwin Vels
FMCG Opleidingen
T: 06 - 8156 1173 (Gert) 06 - 2001 8888 (Edwin)
E:  info@fmcgopleidingen.nl 
W: www.fmcgopleidingen.nl 

Publicatiedatum: