Linde vergroot aanbod

Portfolio lithium-ion batterijen uitgebreid

Linde Material Handling breidt zijn portfolio met lithium-ion batterijen uit. Met deze nieuwe batterijen wil het bedrijf het voor zijn klanten eenvoudiger maken om de lithium-ion technologie te gaan gebruiken. 



Volgens de intralogistieke specialist leveren de lithium-ion batterijen in industriële trucks verschillende voordelen op ten opzichte van de conventionele lood-zuurbatterij: zo zorgen tussentijds laden en korte laadtijden  voor hoge beschikbaarheid en verlaagt het efficiënte systeem de energiekosten. Andere voordelen zijn volgens Linde onder meer een minimaal drie keer zo lange levensduur, geen onderhoud en lagere bedrijfskosten.

Kosten
Hiertegenover staan echter wel de relatief hoge aanschaffingskosten van de batterij.  "Omdat die kosten stijgen met toenemende capaciteit, moeten de batterijen exact worden afgestemd op de behoefte van de klant", vertelt Christoph Englert, productmanager voor energiestrategie en -oplossingen bij Linde Material Handling. Hoe groter de verscheidenheid in batterijcapaciteiten, hoe beter dit kan worden gerealiseerd.

Batterijversies
Linde Material Handling heeft daarom zijn portfolio met lithium-ion batterijen uitgebreid. Voor heftrucks in het hefcapaciteit van 2 tot 3,5 ton (Linde E20 tot E35) zijn de bestaande batterijversies van 24,1 kWh en 60,3 kWh aangevuld met een grotere variant met een capaciteit van 84,6 kWh. Die is ontworpen voor een inzet met een hoog energieverbruik, bijvoorbeeld in de papier- en drankenindustrie.



Daarnaast is een nieuwe batterij met een middelgrote capaciteit toegevoegd voor industriële heftrucks in het hefcapaciteit tussen 3,5 en 5 ton. In dat bereik sluit Linde Material Handling met een 66,3kWh-batterij de kloof tussen de kleinere batterij (36,2 kWh) en de grotere batterij (118,4 kWh). Ten slotte is er nu voor de 6-8-tons vorkheftrucks een tweede batterijformaat van 64,7 kWh beschikbaar als aanvulling op de bestaande 118,4kWh-batterij.

Afstemming
"Als een vorkheftruck een grote hoeveelheid energie nodig heeft, bijvoorbeeld voor het transport van zware lasten, dan moet de batterij daarop worden afgestemd. Hetzelfde geldt als de trucks gedurende vele uren ononderbroken intensief worden gebruikt in meerploegendienst en de bestuurders weinig of geen mogelijkheid hebben om hun heftrucks voor een langere periode te laden", legt Englert uit. De situatie is echter anders wanneer de heftruck meerdere keren gedurende een shift kan worden geladen. In dat geval zou een kleinere batterij nog steeds voldoende zijn om de heftruck continu van de benodigde energie te voorzien.

Laders
Alle nieuwe 90V-batterijen zijn met de 9kW-, 17kW- en 30kW-laders te laden. De keuze van de lader hangt ook af van de toepassingseisen: als er weinig tijd beschikbaar is voor het laden, moet de lader voldoende capaciteit hebben. Als het laadproces echter langer mag duren, dan volstaat een lader met minder capaciteit.

Linde Material Handling biedt voor al zijn elektrische vorkheftrucks lithium-ion modellen aan. Het totale systeem van Linde vorkheftrucks, bestaande uit voertuig, batterij en lader, is voorzien van het CE-keurmerk en alle onderdelen zijn uitgebreid getest. Daarnaast biedt de Linde-verkooporganisatie op basis van zijn expertise en het gebruik van hulpmiddelen zoals de lithium-ion ROI calculator, advies aan bij de overstap van verbranding of lood-zuur heftrucks naar lithium-ion heftrucks.

Voor meer informatie: 
MotracLinde
T: +31 (0)88 73 77 800
W: www.motraclinde.nl    

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven