Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
oproep TLN tijdens rij- en rusttijden bijeenkomst in Brussel:

Afschaffen 28 dagen regeling rij- en rusttijden topprioriteit

De problemen met de handhaving van de rij- en rusttijden blijven de transportsector parten spelen. Nederlandse vervoerders worden in Europa nog iedere dag geconfronteerd met torenhoge boetes voor kleine overtredingen van de rij- en rusttijden. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is er maar een oplossing: afschaffing van de 28 dagen regeling en terugkeer naar de oude regeling. TLN doet deze oproep vandaag in Brussel tijdens een door de organisatie geïnitieerde speciale rij- en rusttijdenbijeenkomst tussen Europarlementariërs, Europese Commissie, Europese handhavers en de industrie.

28 dagen regeling
Sinds de invoering van de digitale tachograaf, kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur, iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. Europese regelgeving stelt dat bij een controle, de tachograaf tot 28 dagen terug mag worden uitgelezen. Maar deze ‘28 dagenregeling' is met name ingesteld om te controleren of een chauffeur zijn verplichte weekendrust heeft genoten Daar heb je nu eenmaal een langere periode voor nodig. Deze 28 dagen regel wordt nu door steeds meer Europese lidstaten misbruikt om een opeenstapeling van boetes uit te kunnen schrijven. Deze optelsom over 28 dagen maakt dat het totaal bedrag van boetes per controle soms duizenden euro's bedraagt, terwijl de overtredingen zelf vaak niets voorstelden. ‘Het is te gek voor woorden' aldus TLN. ‘Transportondernemers worden tot wanhoop gedreven en het werkt stress en manipulatie in de hand. De regelgeving streeft zijn doel volledig voorbij en heeft niets met de verkeersveiligheid of met concurrentievervalsing te maken'.

Oude regeling
TLN blijft zich komend jaar inzetten op het herstel van de regelgeving. De werkgeversorganisatie wil al een tijd af van de 28 dagen regeling en stelt voor om terug te keren naar de jarenlang bestaande ‘oude’ regelgeving, waarbij alleen gecontroleerd mag worden wat de chauffeur de lopende week en de laatste werkdag van de vorige week heeft gedaan. Hiermee behoud je de controle op onder meer de verkeersveiligheid en voorkom je een lange opeenstapeling van boetes. 

Rij- en rusttijdenbijeenkomst
Het plan van TLN is de afgelopen maanden positief ontvangen in Brussel, maar om 27-lidstaten op een lijn te krijgen om de rij- en rusttijdenproblemen echt aan te pakken, is er nog veel werk te verzetten. Op initiatief van TLN en Europarlementariërs Corien Wortmann-Kool en Peter van Dalen, wordt daarom vandaag in Brussel tijdens een speciale bijeenkomst nader ingegaan op de handhavingsproblemen. Andere prominente aanwezigen en sprekers zijn onder meer afgevaardigden van de Europese Commissie, handhaversorganisaties ECR en TISPOL en de koepel voor het wegvervoer IRU. 

Publicatiedatum: