Het gebruik van LNG (Liguefied Natural Gas = vloeibaar aardgas) als transportbrandstof wordt in de komende twee jaar met 18,7 cent per kilogram gestimuleerd. Dat staat in de definitieve regeling die door Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, is gepubliceerd. Deze regeling komt in de plaats van de eerdere teruggaveregeling die in 2018 werd afgeschaft, zo bericht ondernemersvereniging evofenedex.
De vereniging hamert op de noodzaak van het gebruik van effectieve oplossingen in het zware wegvervoer door middel van het gebruik van biodiesel en bio-Lng. Het gebruik van duurzame gecertificeerde biobrandstoffen zoals bio-Lng heeft een CO2-reductiepotentieel dat momenteel op geen enkele andere manier in het wegtransport gerealiseerd kan worden. Nu is het gebruik van Lng, en in de toekomst bio-Lng, nog niet rendabel. Voor de verduurzaming vindt evofenedex het cruciaal dat deze toepassing wordt doorontwikkeld.
Concurreren
Ondernemers die in de afgelopen jaren stappen hebben gezet met deze regeling krijgen nu houvast. Deze koplopers zijn in de transitie naar schoner en duurzamer vervoer volgens evofenedex hard nodig om als 'best practice' te dienen voor de rest. Daarnaast zorgt de regeling ervoor dat de huidige Lng-tankinfrastructuur in Nederland op peil blijft. Op deze manier kunnen Nederlandse ondernemers, die gebruik willen maken van duurzamere brandstoffen, concurreren met ondernemers uit andere Europese lidstaten, waar het gebruik van Lng ook stevig wordt ondersteund.
De subsidieregeling gaat in op 1 januari 2020 en sluit op 31 december 2021. De totale beschikbare subsidiepot is 8 miljoen euro. Op het moment dat de regeling ingaat, wordt de 18,7 eurocent direct in de pompprijs verrekend.
Bron: evofenedex