Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Na aanpassing wordt het logo in 2021 ingevoerd

Ook Nederland kiest voor invoering Nutri-Score

Nutri-Score is het beoogde voedselkeuzelogo voor Nederland. Dat heeft staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) vandaag aan de Tweede Kamer geschreven. Van de drie logo’s in Europa - Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score – blijkt uit Nederlands consumentenonderzoek dat Nutri-Score het beste hielp om gezonde keuzes te maken. Met dit voedselkeuzelogo kunnen verschillende varianten van producten zoals diepvriesmaaltijden in het schap vergelijken worden.



Internationaal logo
“Ik heb voor Nutri-Score gekozen, omdat blijkt dat dit logo de consumenten in het onderzoek het beste hielp om gezondere keuzes te maken”, licht Staatssecretaris Blokhuis toe. “Ook bij consumentenonderzoek in Duitsland kwam het logo als beste uit de bus. Hiermee sluiten we aan bij een logo dat ook internationaal steeds prominenter te zien zal zijn. Als Nederland importeren en exporteren wij natuurlijk veel eten, dus dat is mooie bijvangst.”

Hoewel Nutri-Score goed lijkt te werken, wijst onderzoek van het RIVM en het Voedingscentrum uit dat het op onderdelen niet altijd aansluit op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Dat moet volgens hen verbeteren, voordat Nederlandse voedselproducenten het op hun verpakkingen kunnen zetten. Een internationaal comité van wetenschappers - ook met Nederlandse inbreng - gaat daarmee aan de slag. Medio 2021 zou dit afgerond moeten zijn. Invoering van een voedselkeuzelogo is een afspraak uit het Nationaal Preventieakkoord.

Consumentenonderzoek
De afgelopen maanden is onderzoek uitgevoerd naar drie verschillende voedselkeuzelogo’s: Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score. Hieruit blijkt dat consumenten Nutri-Score het beste begrijpen. De groene A staat voor het artikel met de meeste gezonde voedingsstoffen. Een artikel met een donkeroranje E heeft daar het minste van. De score is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten in het product. Wie bijvoorbeeld vanwege een dieet meer informatie nodig heeft om de juiste keuze te maken, blijft op de achterkant van de verpakking lezen wat er precies in zit.


 
Internationaal systeem
Nutri-Score is een wetenschappelijk voedselscoresysteem uit Frankrijk. Onder regie van de Franse overheid hebben wetenschappers het systeem opgezet. Inmiddels hebben ook België, Duitsland, Zwitserland, en Spanje voor Nutri-Score gekozen. Nu steeds meer landen dit logo gaan invoeren, wil de Franse overheid van Nutri-Score een systeem maken dat internationaal beheerd wordt en geadviseerd wordt door een onafhankelijk wetenschappelijk comité.




Reactie GroenenFruit Huis: "Nutri-Score leidt aandacht af van groenten en fruit"

De consument heeft meer nodig om echt te worden geholpen om 'de gezonde keuze, de gemakkelijke keuze' te laten zijn, stelt GroenenFruit Huis, de brancheorganisatie van handelsbedrijven in groenten en fruit. De Nutri-Score leidt de aandacht af van de stagnerende consumptie van groenten en fruit. Met de invoering van de Nutri-Score wordt er veel aandacht besteed aan uitleg over het voedselkeuzelogo. GroenenFruit Huis pleit voor extra aandacht en maatregelen om eten volgens de Schijf van Vijf verder te stimuleren.

Een volwassene eet gemiddeld 131 gram groenten en 114 gram fruit per dag in plaats van de aanbevolen 250 gram groenten en 200 gram fruit. De consumptie van groenten en fruit stagneert al jaren. Het is ook de productgroep die van alle groepen binnen de Schijf van Vijf, het verst achterblijft bij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

Bewerkte producten zijn onvergelijkbaar
GroenenFruit Huis roept het kabinet op om de consument te ondersteunen bij het maken van een gezonde keuze. Groenten en fruit hebben geen logo nodig. Bewerkte producten kunnen een hogere Nutri-Score krijgen als er bijvoorbeeld groenten en fruit aan wordt toegevoegd. Deze toevoegingen bestaan meestal uit producten die zo ver bewerkt zijn, waardoor ze niet meer vergeleken kunnen worden met groenten en fruit. Consumenten worden daarbij op het verkeerde been gezet en denken dat ze met een goede Nutri-Score gezond eten, terwijl ze de benodigde voedingsstoffen niet binnen krijgen.

Consumptiemonitor
Invoering van een jaarlijkse consumptiemonitor kan helpen bij het in kaart brengen zodat ieder jaar kan worden vastgesteld hoe het is gesteld met ons consumptiepatroon en of consumenten inderdaad een gezondere keuze maken. In diverse overheidsstukken wordt het stimuleren van de consumptie van groenten en fruit genoemd vanuit de ambitie om een gezonde en duurzame samenleving te realiseren. Hiermee heeft de overheid aangegeven te willen inzetten op een hogere consumptie. Begin 2019 werd realisatie van deze ambitie echter bemoeilijkt door invoering van een hoger btw-tarief op groenten en fruit.

Debat
Het Nationaal Groentecongres organiseert samen met Foodlog op 20 februari 2020 van 14.00 - 17.00 uur een debat rondom het Voedselkeuzelogo: "Policy Debate on Food Choice, Food Marketing and Public Health How to communicate the Nutri Score in the EU/Netherlands?"

De Franse wetenschapper Serge Hercberg, die met zijn team in opdracht van de Franse overheid de Nutri-Score ontwikkelde, zal het keuzelogo en de manier waarop het volgens hem gecommuniceerd moet worden, toelichten. Daarnaast zullen internationale experts op het gebied van marketing, nudging en hulp bij voedselkeuzes hun visie te geven. Vervolgens wordt het debat aangegaan.
GroentenFruit Huis nodigt politiek, overheid, pers, ngo’s en belangrijke stakeholders zoals Consumentenbond, SGF en voedingsdeskundigen uit de wetenschap, maatschappij en het bedrijfsleven uit om aan het debat deel te nemen.

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
T: +31 (0)79 368 11 00
E: info@groentenfruithuis.nl         

Publicatiedatum: