Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stephan Weist, REWE Group:

“Enorme wildgroei in het verse tomatenschap helpt consument én retailer niet”

Tholen – 870 SKU’s, oftewel voorraadbeheereenheden, voor verse tomaten. Daar is niemand mee gebaat, zo stelde Stephan Weist van de Duitse retailer REWE Group tijdens het onlangs gehouden Global Tomato Congress. Het ongelofelijk hoge getal wekte de nodige verbazing onder de aanwezige internationale tomatenspelers, maar toch zijn zij zelf medeverantwoordelijk voor de wildgroei in het tomatenschap. “Alleen een brandmanager maakt nog geen merk”, aldus Stephan.

Hij zou zelf graag terug willen naar ‘slechts’ 24 SKU’s. “Op die manier maak je het de consument makkelijker om te kiezen en bovendien stijgt de kans dat de consument ook eens een andere tomaat koopt dan zijn top 3 met favorieten.”

Private labels geven REWE gewenste controle
De oorzaak van die enorme differentiatie is de groeidrang van de tomatensector. Maar Stephan vraagt zich inmiddels wel af of die enorme diversiteit niet te gek wordt. “Van die 870 SKU’s bestaat 97% uit de top 50 meest gekochte verse tomatenproducten. Dat betekent dat die andere berg SKU’s het de consument eigenlijk alleen maar lastig maakt en ook ons geeft het de nodige hoofdbrekens.”

Stephan wil daarom terug naar ‘slechts’ een twintigtal SKU’s. “Voor ons werken private labels goed. Wij focussen ons inmiddels alweer zo’n vijf jaar voornamelijk daarop. Het maakt dat wij als retailer beter ‘in control’ zijn en wij geloven dat dat de overzichtelijkheid van het schap ten goede komt. Sowieso vullen wij onze schappen puur op basis van harde cijfers en niet op basis van emotie.”

Duurdere soorten gaan terrein winnen
Overtuigd van de ‘meer gestructureerde’ ingeslagen weg, stoort het Stephan weleens wanneer hij de keuze van lokale Duitse retailers ziet. “Verpakkingen of producten die wij allang hebben laten vallen, liggen daar wel nog in het schap. Dat helpt volgens mij niet om het schap overzichtelijk te houden.”

Gevraagd naar de ontwikkeling van datzelfde tomatenschap, voorspelt Stephan dat het gat tussen ‘basic’, goedkopere tomatenvariëteiten en duurdere, ‘high end’ variëteiten kleiner zal worden. Al kost dat tijd. “Voor de Duitser is een tomaat in de eerste plaats vooral ‘noodzakelijk voedsel’. In Spanje of België is dat anders. Daar zie je meer beleving.”

Voor meer informatie:
REWE Group
www.rewe-group.de