Tholen - Alweer 40 jaar geleden startte Miguel Gonzalez zijn carrière in de Nederlandse AGF-handel bij Hagé. De liefde bracht hem in Nederland en hoewel hij in 2012 zijn zaak Hispa Fruit al verkocht, stroomde het bloed waar het niet gaan kon en is hij inmiddels alweer vijf jaar de drijvende kracht achter MG Fruit. “Ik heb altijd mijn hart gevolgd.”
Miguel en Maaike Gonzalez
Was de stap voor jou naar Nederland en de AGF-handel vanzelfsprekend?
Ik heb mijn Nederlandse vrouw in het buitenland leren kennen. Ik had nooit gedacht dat ik in Nederland zou blijven, maar het voelde al snel goed. Ik wilde graag de handel in, al had ik niet direct de wens om in de AGF-sector te stappen, maar ik geloof uiteindelijk wel dat alles een reden heeft in het leven. Maar het handelsklimaat in Nederland trok me aan, ik vind het nog altijd één van de meest sociale, solidaire landen met prima omstandigheden om handel te voeren. Via een kennis kwam ik bij Hagé terecht en zo zit ik inmiddels alweer veertig jaar in de AGF-sector. Met heel veel plezier!
Waar moest en moet je in Nederland het meeste aan wennen? Ik vind persoonlijk dat er in Nederland nog weleens heel veel wordt gepraat met heel veel mensen voordat er een beslissing wordt genomen. Let wel, ik houd van overleggen, maar soms moeten er ook beslissingen genomen worden en moet er leiderschap getoond worden. Ik vind dat een leider in Nederland nog weleens als een soort van dictator wordt gezien. O wee, als je niet met iedereen hebt overlegd of de ene persoon hoger hebt ingeschat dan een ander. Aan dat softe ‘nivelleren’ kon ik maar moeilijk wennen. Daar ben ik denk ik te pragmatisch voor.
Hoe belangrijk was die tijd bij Hagé voor je? Die jaren hebben me gevormd. Hagé was destijds hét importbedrijf en ik ben Jan van den Heuvel nog altijd dankbaar dat hij me die kans geboden heeft. Ik werd verantwoordelijk voor de import van groenten en fruit uit Spanje en de Zuid-Amerikaanse landen.
In 1988 begon je voor je zelf. Hoe waren die eerste jaren?
We gingen met Hispa van start in portacabins in de loods. Ik kijk met veel genoegen op deze jaren terug. Alle periodes hebben zo zijn charmes, maar die eerste jaren waren echt fantastisch en onze omzet steeg in die periode als een raket. De eerste drie jaren was Spanje verreweg ons grootste aanvoerland, aangevuld met Griekenland, Italië en Frankrijk.
Openingsfeest Hispafruit 1988
Het gros van de Spaanse producten voor de Noord-Europese markt kwam toen nog via Nederland binnen. Destijds bestond de hoofdmoot (60%) van ons pakket nog uit groenten en 40% uit fruit, later draaiden die verhoudingen om. Omdat het aanbod toen nog niet zo groot was als nu, kon je alles verkopen. Klasse I, Klasse II, eigenlijk kon je alles wel kwijt.
Toen Spanje in 1989 bij de EEG kwam, zag je dat steeds meer Nederlandse klanten zelf uit Spanje gingen importeren. De Spaanse handel werd hierdoor ook steeds meer toegankelijk voor de grossier en exporteur om de hoek. Toen werd het voor ons tijd om de vleugels verder te spreiden.
Hoe heb je dat aangepakt?
In 1991 ben ik naar Zuid-Amerika gereisd en contacten gelegd in Brazilië, Argentinië en Chili. Zo hebben we in 1992 de eerste overzeese producten geïmporteerd. Later volgden Zuid-Afrika en de Centraal-Amerikaanse landen. We hoorden bij de eerste importeurs van fruit overzee en dat is een juiste keuze gebleken. Zo zijn we in 1994 gestart met druiven uit Afrika (Namibië) en importeerden we rond 1996 de eerste meloenen uit Midden-Amerika (Honduras en Costa Rica).
Costa Rica is voor ons een heel belangrijk land geworden. Zo zijn we de grootste Europese meloenenimporteur geworden en na de aankoop van een ananasfarm van 3.000 hectare behoren we ook bij de grotere ananasjongens. We veranderden de slogan van Hispa in ‘meer dan Spanje alleen’. We waren namelijk een allround importeur geworden. Maar ik blijf een Spanjaard en ben altijd Spaanse groenten en fruit blijven importeren.
Verwacht je dat Spanje altijd een belangrijk aanvoerland zal blijven?
Dat verwacht ik zeker. Producten als het citrus uit Valencia, het zachtfruit uit Huelva en de kasgroenten uit Almeria hebben nog altijd een stevige positie op de markt. Ik zie die teelten dan ook niet uit Spanje verdwijnen. In het zachtfruit hebben met de blauwe bessen, frambozen en bramen veel meer producten hun intrede gedaan, dat hebben ze goed gedaan.
Wel vind ik over het algemeen de Spanjaarden beter in het produceren dan het commercialiseren. De productie is mijns inziens nog veel te versnipperd. Je ziet nog zoveel opkomende, kleine bedrijven. Maar die brengen wel veel onrust op de markt. Produceren is één, maar verkopen is een ander vak. Op afzetgebied vind ik dat veel Spaanse bedrijven helaas niet altijd de juiste keuzes maken.
Zorgde de Spaanse import niet voor wrijving met de Hollandse aanvoer?
Momenteel zitten we weer in de overgang van het Hollandse naar het Spaanse product in de kasgroenten en dat zorgt altijd voor een klassieke botsing. Zeker bij momenten zoals nu als het Nederlandse seizoen nog niet is afgelopen en Spanje met flinke volumes in de markt komt. Maar dat is een periode, waar we altijd wel doorheen zullen moeten.
Ik zeg het altijd weer: het is in ons vak een kwestie van vraag een aanbod. Daar draait alles om. Momenteel zijn er minder mandarijnen uit Spanje en Marokko en gaan de prijzen weer skyhigh. Bij een groter aanbod zijn de prijzen weer lager, daar hebben we mee te dealen.
Je verkocht je zaak aan Staay. Hoe kijk je daarop terug?
Ik had binnen het bedrijf geen opvolger en ben zodoende wel gaan kijken naar de continuïteit van het bedrijf. Staay zag ik als een bedrijf dat perfect aanvullend was op de activiteiten van Hispa. Ik had alleen verwacht dat we die krachten van het bedrijf tot nog mooiere dingen zouden leiden en dat ik in mijn ambassadeursrol tot een grotere waarde van het bedrijf zou kunnen zijn. Maar ik wil niet teveel terugkijken, ik kijk liever vooruit. Inmiddels zijn we 5 jaar met MG Fruit onderweg en daarmee zijn we op de juiste weg.
Met MG Fruit koos je voor een beperkt assortiment. Is specialisme de toekomst?
In het verleden voerden veel handelaren een totaalpakket, maar tegenwoordig geloof ik meer in een beperkt en gericht assortiment waarvan klanten je kennen. Dat geldt met name op de vrije markt. Als je van alles wat doet, weten klanten uiteindelijk niet wat ze bij jou moeten zoeken.
De kracht van het concept van MG Fruit is specialisme. Dat heeft zich de afgelopen vijf jaar bewezen. Maar het vergt wel lef om die keuzes te maken. Wij hebben de keuze gemaakt sterk te zijn in watermeloenen, meloenen jaarrond als kernproduct, gevolgd door ananas, citrus en druiven, aangevuld met de Spaanse producten.
Welke trends zie je in de meloenenmarkt?
Eigenlijk is de meloenenmarkt niet zo erg aan trends onderhevig. Natuurlijk hebben de pitloze watermeloenen een enorme vlucht genomen, maar verder zijn het binnen de klassieke meloenen voor de Noord-Europese markt al jaren de Galia’s, Cantaloupe- en gele meloenen die de dienst uitmaken. Wel worden er de laatste jaren steeds meer meloenen, maar ook zeker meer watermeloenen in de winter geconsumeerd.
De veranderingen zitten hem met name in nieuwe rassen die er net wat aantrekkelijker uit zien, langer houdbaar zijn of meer rendabel zijn. Daarin is de ketensamenwerking overigens wel toegenomen. Vroeger liet je het initiatief met betrekking tot het product over aan de producent en wachtte je vervolgens af wat er binnenkwam. Vandaag de dag is het essentieel dat je van producent tot consument samenwerkt, onder meer met zaadveredelaars, producenten logistieke spelers en retailers.
Jacob Aktalan, Maaike en Miguel tijdens de Fruit Attraction in Madrid
Je besteedt de logistiek uit aan Kivits-Goes. Welke voordelen heeft dat?
De marges in de AGF-handel zijn niet meer zo groot als vroeger. Voorheen konden 'traders' zich een groot pand permitteren, maar in deze tijden moet je goed op je kosten letten. Bovendien denk ik dat gespecialiseerde bedrijven nog beter in staat zijn om jou de juiste logistieke service te verlenen. Wij zijn bijzonder gelukkig met deze samenwerking. Hierdoor kunnen wij ons richten op het werk waar wij goed in zijn: het importeren en verkopen van een beperkt assortiment fruit met vaste merken, waarmee onze klanten zich kunnen identificeren.
Hoe zie je de toekomst voor MG Fruit tegemoet?
Positief! Het gaat goed met MG Fruit. We hebben een fantastisch team en een duidelijke visie waar we heen willen. We willen zeker niet de grootste worden, maar wel de beste zijn binnen ons specialisme. Dat bereik je niet in één dag en het is zeker niet makkelijk, maar ik ben zeer tevreden over de afgelopen vijf jaar.
Je oogt nog behoorlijk actief. Kom je nog wel aan hobby’s toe?
Daar heb ik altijd tijd voor gemaakt. Sommige mensen zeggen het daar te druk voor te hebben, maar daar geloof ik niet in. Zo ging ik rond lunchtijd vaak een uurtje hardlopen. Die boterham at ik dan wel achter mijn computer op. De laatste tijd ga ik iets vaker golfen met vrienden, maar het is niet zo dat je me daar wakker voor kan maken. Bovenal geniet ik ervan om met mijn gezin te zijn. Vakanties zijn altijd weer een hoogtepunt. Maar mijn werk is eigenlijk mijn grootste hobby. Ze zijn voorlopig nog niet van me af!
Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl
Voor meer informatie: MG Fruit
Miguel Gonzalez
miguel@mgfruit.nl
www.mgfruit.nl