DC wordt een van de grootste ter wereld in zijn soort

Picnic investeert kwart miljard in bouw gerobotiseerd DC

Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald om een hypermodern gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht te bouwen. Met deze financiering wil het bedrijf een duurzame infrastructuur voor thuisbezorgen uitbouwen en investeren in vakkundig personeel uit de tech-industrie, zo laat de mede-oprichter van Picnic, Frederik Nieuwenhuys, weten.



Picnic ging in 2015 in Amersfoort van start en breidde vervolgens snel uit in Nederland en Duitsland. Vanuit zeven distributiecentra bezorgt het bedrijf inmiddels de boodschappen in meer dan 100 plaatsen aan een groeiende groep klanten. Met het nieuwe distributiecentrum breidt Picnic zijn capaciteit verder uit.

Een van de grootste ter wereld
Het nieuwe distributiecentrum heeft 42.000 vierkante meter vloeroppervlak en maakt gebruik van moderne technologie om aan ruim 150.000 gezinnen per week de boodschappen te kunnen leveren. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 200.000 kratten om producten op te slaan. Door het inzetten van slimme technologie kunnen medewerkers efficiënter en ergonomischer werken, aldus Picnic. Het centrum is in zijn soort een van de grootste ter wereld en bevat onder meer honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines, die door Picnic zijn ontwikkeld.



Terugdringen voedselverspilling en verpakkingsmateriaal
Er is door een team van robotics-specialisten bij Picnic jarenlang gewerkt aan de technologie, die ook gebruikmaakt van eigen software gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Het hypermoderne centrum gaat volgens het bedrijf voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen en het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk verminderen. Met dit initiatief wil Picnic een grote stap zetten in de verduurzaming van de voedselketen en de vergroening van steden.

Picnic verwacht dat 2019 een recordjaar zal worden met driehonderdduizend nieuwe klanten in Nederland en Duitsland. Bijna drie jaar geleden investeerden vier familiefondsen gezamenlijk 100 miljoen euro in de toenmalige startup Picnic. Deze vier familiefondsen zijn NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke van drogisterijketen Kruidvat en Finci, bekend van Boni.

Voor meer informatie:
Picnic 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven