Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nog meer diversiteit of kan het ook teveel zijn?

Fotoreportage Global Tomato Congress

Tholen – De tomatensector verzamelde zich gisteren in het World Trade Center in Rotterdam om, hoe kan het ook anders, over tomaten bij te praten. Dit op het Global Tomato Congress, waarbij de hele keten, maar vooral de veredelingswereld, afzetpartijen en de retail, stilstonden bij de vraag hoe de tomatensector nog verder kan groeien. Focussen op diversiteit kan daarvoor zorgen, maar er waren ook tegengeluiden te horen.

Bekijk hier de fotoreportage


Stephan Weist van REWE Group aan het woord

Bijvoorbeeld van Stephan Weist van de Duitse retailer REWE Group. Hij vertelde tijdens het dagvullende programma, dat overigens misschien wel iets te lang was, dat de retailer in totaal maar liefst 870 (!) SKU’s (voorraadbeheereenheden) heeft voor tomaten. Dat maakt het volgens Stephan de consument (onnodig) moeilijk om te kiezen, terwijl uiteindelijk de consument toch vooral die paar favoriete soorten dan wel merken koopt. Stephan zou daarom graag, ook om (logistieke) hoofdbrekens bij de retailer te voorkomen, teruggaan naar ‘slechts’ 24 SKU’s.


Mike Knowles deed datzelfde met Arend Schot van Syngenta

Dat zal echter niet meevallen, want onder meer de veredelaars ontwikkelen continu nieuwe rassen die, al dan niet in samenwerking met afzetpartijen, in de meest uiteenlopende verpakkingen in het schap belanden. Zo stipte Arend Schot van Syngenta de ‘romantic retro’ trend aan, waarbij de consument weer net zo wil koken met tomaten als grootmoeder vroeger deed. Veredelingsbedrijven spelen daarop in met nieuwe, ‘oude’ rassen.


Veredelingsbedrijven onder elkaar: Jörg Werner (Rijk Zwaan), Pilar Checa (Syngenta), Cees Kortekaas (Axia Vegetable Seeds) en Hans Verwegen (Enza Zaden) 

Maar het zijn allang niet meer enkel rassen die door veredelingsbedrijven ontwikkeld worden, ook complete concepten eromheen worden opgetuigd. Toch zijn het uiteindelijk niet de veredelingsbedrijven die daarin leidend zijn. “Wij kunnen wel het stukje communicatie zo goed mogelijk voorbereiden, maar écht de uitvoerende partij zijn wij niet”, zo klonk het tijdens een paneldiscussie met Jörg Werner (Rijk Zwaan), Pilar Checa (Syngenta), Cees Kortekaas (Axia Vegetable Seeds) en Hans Verwegen (Enza Zaden). Die partij is vooral de retail.


Jasper Verhoeven, hier zonder hygiënecompagnon Jan Willem Keijzer


Peter Klapwijk (2Harvest), Piet Hein van Baar (Signify), Theo Tekstra en Leo Lansbergen (Fluence by Osram)

Naast het hoofdpodium waren er ook een tweetal kleinere podia waarop ook een stukje teelt(techniek) de revue passeerde. Zo werd er gesproken over de bestrijding van het Tomato brown rugose fruit virus (ToBRFV) door Jan Willem Keijzer en Jasper Verhoeven van Royal Brinkman en vertelden Piet Hein van Baar van Signify, Theo Tekstra en Leo Lansbergen van Fluence by Osram en Peter Klapwijk van 2Harvest over de nieuwste ontwikkelingen in de belichting van tomaat. Vooral interessant voor de telers, waarbij het wel opviel dat juist de Nederlandse tomatentelers niet echt in grote getale naar Rotterdam waren gekomen. De Belgische collega’s daarentegen juist veel meer.


Maura Maxwell interviewde David Del Pino van Freshstrategy en Antonio Domene van CASI in een deel van het programma waarin Spanje centraal stond

Door te belichten, is Noordwest-Europa steeds beter in staat jaarrond tomaten op de markt te zetten. Dat doet onder meer Spanje pijn. Maar ook daar staat men niet stil. De ‘crisis’ noopt telers en productenorganisatie tot samenwerken en in moeilijke tijden is men daartoe meer bereid, zo vertelden David Del Pino van Freshstrategy en Antonio Domene van CASI.

Bekijk hier de fotoreportage