Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leopoldo Santorromán, president van AFCO:

“Karton breekt door maar we kunnen vooralsnog niet zonder plastic”

Volgens de studie 'Hoe kijkt de samenleving tegen verpakkingen aan?', uitgevoerd door de Spaanse Vereniging van Fabrikanten van Golfkartonnen Verpakkingen (AFCO), wordt karton door de Spaanse consument het best gewaardeerd van de diverse gebruikelijke verpakkingsopties zoals karton, plastic en hout. Het onderzoek toont aan dat 75,2% van de Spanjaarden het liefst producten in kartonnen verpakkingen koopt tegenover slechts 11% die kiest voor plastic.

Leopoldo Santorromán, de president van AFCO, bevestigt dat 15% van de totale kartonproductie in Spanje voor de AGF-sector bestemd is en dat dit cijfer nog zou kunnen oplopen.

In de afgelopen twee of drie jaar, sinds kunststof in veel westerse landen door de consumenten scheef wordt bekeken door het groeiende milieubewustzijn, is karton steeds populairder geworden. "Het lijkt alsof duurzaamheid in de verpakkingswereld een nieuw gegeven is, maar de papier- en kartonsector heeft zich sinds altijd ingezet voor een duurzaam beleid en een circulaire economie", zegt Leopoldo Santorromán.

“Het karton is uit de natuur geboren en keert er weer naar terug. Het is afkomstig van een hernieuwbare, recyclebare en biologisch afbreekbare grondstof. We planten de bomen van waaruit we de vezels halen voor het maken van papier. Met nieuw en ook gerecycled papier produceren we het karton waarmee we de dozen maken die we na gebruik weer in het circuit opnemen dankzij recycling”.

In de discussie over de keuze voor recyclebare kartonnen dozen of herbruikbare plastic verpakkingen benadrukt Santorromán dat zowel de impact op het milieu als de economische kosten over de volledige levenscyclus heen aanzienlijk lager zijn voor kartonnen dan voor herbruikbare plastic verpakkingen.

“Karton en papier zijn een prima alternatief nu plastic onder vuur ligt, maar het zal niet mogelijk zijn kunststof in al zijn toepassingen te vervangen. Voor groenten en fruit wordt er momenteel geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe schaaltjes en trays. Er zijn formaten waarvoor het niet zo eenvoudig is, zoals onder andere bakjes voor zachtfruit en tafeldruiven, maar we hebben al onderzoeks- en innovatieprogramma's opgezet om ook daarin op middellange en lange termijn vooruitgang te boeken. De eerste kartonnen schaaltjes met UNIQ-kwaliteitslabel zijn al op de markt en binnenkort komen er ook andere nieuwe open en afsluitbare modellen. Maar vooralsnog zien we noodgedwongen zowel kartonnen als plastic verpakkingen in de winkels", legt de president van AFCO uit.

Hoewel sommige exporteurs opwerpen dat de kartonnen verpakkingen de concurrentie niet kunnen aangaan bij koeltransporten van lange afstand, is het voor Leopoldo Santorromán duidelijk dat als de UNIQ-kwaliteitsnormen in acht worden genomen, de kartonnen doos perfect voldoet. “Het komt er gewoon op aan de juiste kartonnen verpakking te kiezen op basis van enerzijds het type product en zijn gewicht en anderzijds de luchtvochtigheid en temperatuur tijdens het transport en de duur ervan. Als de verpakking UNIQ-verzegeld is, stelt er zich geen probleem. Bovendien kunnen bij lange afstanden de kartonnen dozen op bestemming worden gerecycled, terwijl de herbruikbare plastic kratten terug moeten met de daaraan verbonden retour- en reinigingskosten".

Volgens de verklaringen van Leopoldo Santorromán heeft het karton ook nog twee andere belangrijke voordelen. “De kartonnen doos garandeert voedselveiligheid en hygiëne daar de verse groenten of fruit telkens in een gloednieuwe, nog niet gebruikte doos gelegd worden, waardoor het risico op besmetting door eerder gebruik wordt vermeden. Ten tweede biedt het de mogelijkheid van bedrukking op maat. De gepersonaliseerde bedrukking is een marketingtool voor merken en zeer nuttig voor informatie-overdracht, wat uiteindelijk uitmondt in een betere consumentenbeleving en verkoopresultaten”.

Voor meer informatie:
Joaquín Fernández
UNIQ/ AFCO
Mobiel: +34 670761992 (Spanje)
joaquin.fernandez@paaspoint.com
www.grupouniq.com
www.afco.es

Publicatiedatum: