Verpakte tomaten krijgen in de VS meer ruimte in de schappen

De snacktrend blijft Amerikaanse retailers motiveren om steeds meer ruimte te besteden aan verpakte tomaten.

Jeff Cady, directeur van Williamsville, van Tops Friendly Markets in New York: "Verpakt is de afgelopen vijf jaar al een trend. Ook wij besteden meer ruimte aan verpakkingen. We hebben ook een behoorlijke hoeveelheid los in de verkoop, maar daarvan hebben we maar vijf rassen in het assortiment."

Vic Savanello, van Grand Rapids, van SpartanNash in Michigan, vermeldde eveneens dat ze meer ruimte besteden aan verpakte tomaten hoewel de losse partijen het volgens hem ook nog steeds goed doen. "Het valt niet te ontkennen dat de sector overgestapt is naar verpakte tomaten. De snacktomaat speelt de hoofdrol wat ruimte betreft.

Bij vele SpartanNash winkels - met inbegrip van onze 18 onlangs gerenoveerde SpartanNash winkels in West-Michigan - bieden wij losse snacktomaten aan, die klanten de gelegenheid geven om hun eigen assortiment van cherry-, pruim- en andere soorten tomaten samen te stellen. We zetten losse, betrouwbare tomatenrassen nog steeds het meest af."

Steeds meer spelers
Price Mabry, van de Gulf Coast afdeling van Associated Wholesale Grocers, zei dat hij ook ziet dat verpakte tomaten steeds belangrijker in de sector worden. "Als we het over de groei binnen de sector hebben dan zit die helemaal in de verpakking. Vijf jaar geleden had je één grote speler voor verpakte tomaten, nu zie je ze overal. Er is veel steun en informatie rond het educatieve stuk. Ik denk dat dat de sleutel is voor groei voor de komende vijf jaar."

Scott Bennett, van Itasca, van Jewel-Osco in Illinois, vertelt dat zijn winkels eveneens meer ruimte voor verpakte tomaten hebben gecreëerd. Hij merkte ook op dat dit jaar snacktomaten voor het eerst de afzet van losse tomaten hebben ingehaald.

Plastic uit de keten
Michael Schutt, van West Sacramento, Raley's in Californië, vertelt dat de belangstelling in snacken en in duurzaamheid beiden z'n weerslag op de tomatensector hebben gehad. "Hoewel deze verschuiving aan de oostkust groter is, heeft het zeker hier aan de westkust onze marktstrategie veranderd. Er is de laatste tijd ook een stap gezet in de richting van het verwijderen van plastic uit de aanbodketen."

Los 
Kevin Byers, van PCC Community Markets in Seattle, vertelde dat zijn winkels nog net zoveel losse tomaten aanbieden als voorheen. "Wat de laatste vijf jaar echt veranderd is, is het type verpakking. De eerste verandering was zakjes, die weliswaar moeilijker te verhandelen waren, maar populair waren bij de consument. Nu gaat het om duurzame verpakkingen. Er zijn meer bekers met cherrytomaten op de markt en de plastic clamshell evolueert langzaam naar een container op basis van pulp of karton. Het is spannend om te zien wat er nog meer gaat komen."

Patrick Mills, Niwot, van Lucky’s Market in Colorado, vertelt dat zijn bedrijf zoveel mogelijk naar losse verkoop leunt. "Minder plastic in de wereld is altijd goed en oude rassen maken echt een stevige comeback."

Brian Dey, van Ephrata, van Four Seasons Produce in Pennsylvania, zei hij nog veel losse tomaten bij coöperatieve winkels ziet.  

Louis Scagnelli, van Alpha 1, van White Plains in New York, vertelt dat de mix van losse en verpakte tomaten afhangt van de winkel.

"In bepaalde gebieden zullen nog steeds veel meer losse tomaten afgezet worden dan verpakte producten, maar in sommige gebieden is de ruimte die aan verpakte producten wordt besteed verdubbeld of verdrievoudigd. Het aandeel van de verpakte tomaten is de afgelopen vijf jaar aanzienlijk gestegen."

Bron: Produce Retailer


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven