Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vineland en Eminent Seeds werken aan rassen speciaal voor Ontario

Geen Nederlands klimaat, waarom dan wel 'Nederlandse' rassen?

"Er is ruimte voor verbetering als het gaat om de oogst van in Ontario geteelde kastomaten. Aan de technische kant is er veel gedaan, maar aan de genetische kant bewijst Vineland Research and Innovation Centre (Vineland) dat de regio ook kan profiteren van nieuwe rassen", aldus Peter van Duin van Eminent Seeds.

In oktober kondigde het bedrijf een samenwerking aan met Vineland, om gezamenlijk tomatenrassen op de markt te brengen die specifiek voor de regio Ontario zijn ontwikkeld. "Tomaten die in Ontario worden geteeld zijn vaak geselecteerd voor het Nederlandse klimaat, dat heel anders is dan het klimaat in Ontario", legt Amanda Moen van Vineland uit.

Kweekavontuur
Vineland is enkele jaren geleden begonnen met hun kweekavontuur, en werden hierin gestimuleerd door de Ontario Greenhouse Vegetable Growers (OGVG). "We wilden werken aan de veredeling van nieuwe trostomaten, die het goed zouden doen bij glastuinbouwers van de OGVG", zegt Amanda.

De meeste in Ontario geteelde tomatenrassen zijn rassen die uit Nederland komen. "Hier in Ontario hebben we meer zon en hogere gemiddelde temperaturen in de zomer. Over het geheel genomen lijkt het klimaatprofiel van Leamington, waar het grootste deel van de Ontario-kasproductie plaatsvindt, veel meer op dat van Milaan dan op dat van Nederland. Onze speciaal voor deze regio veredelde variëteiten zullen de telers een grotere oogst en een betere smaak bieden, waar de consumenten van zullen genieten."

70% van de Canadese productie
Volgens Amanda is Vineland deze uitdaging aangegaan omdat de grotere veredelingsbedrijven waarschijnlijk niet zullen investeren in een ras dat specifiek bestemd is voor de markt in Ontario. "De kasgroenteteelt is een grote markt, vooral in Ontario, die ongeveer 70% van de Canadese productie voor haar rekening neemt", zegt ze, "en deze markt groeit snel.

OGVG voorspelt jaarlijks een groei van ongeveer 6%, in principe net zo snel als de infrastructuur kan bijhouden. Maar als je kijkt naar de wereldmarkt, maken wij ongeveer 0,2% van de teelt van kastomaten uit. Het is een grote sector, en het is een belangrijk onderdeel van onze economie, maar wanneer andere bedrijven hun doelmarkten strategisch aan het kiezen zijn, is onze 0,2% geen grote prioriteit voor hen."

Vineland is ervan overtuigd dat ze de theorie van adaptieve veredeling kunnen gebruiken om het aanbod voor telers in Ontario te verbeteren. Het project is gestart met de verzameling van genetisch materiaal en het creëren van ingeteelde ouderplanten, gevolgd door een hybride kruising. "We testen nu al drie jaar hybride rassen op onze locatie in Vineland Station en bij telers in Leamington, en we beginnen veelbelovende resultaten te zien", zei Amanda halverwege november. "Onze aanpak is om rassen te creëren die voldoen aan alle essentiële specificaties, zoals het gemiddelde gewicht van het fruit en het type cluster dat marketeers zoeken, en die de verwachtingen op het gebied van productiviteit en smaak overtreffen".

Veelbelovende resultaten
De doelstelling was om de oogst met 5% te vergroten. "Toen we voor het eerst begonnen met het veredelen van trostomaten kregen we te horen dat als we de oogst met 5% zouden kunnen vergroten ten opzichte van de rassen die al geteeld werden, het nieuwe ras interessant zou zijn voor telers", zegt Amanda. "Niet alleen denken we dat dit aantal haalbaar is, maar we denken ook dat we het kunnen overtreffen. We zijn erg blij met de oogst tot nu toe en de smaak van alle drie van onze tophybriden komt overeen met of overtreft de variëteiten die vandaag de dag in Ontario worden geteeld".

Met deze resultaten moest Vineland iemand binnenhalen die gespecialiseerd is in zaadteelt en zaadmarketing. Iemand die de sector goed kent en die ook de mogelijkheid heeft, als de gelegenheid zich voordoet, om deze rassen verder te ontwikkelen dan Vineland kan. "En hiervoor kwamen we uit bij Eminent Seeds."

Eminent
Trostomaten zijn meestal niet de markt waarin Eminent actief is. Eminent Seeds is een bedrijf dat zich richt op gespecialiseerde tomatenrassen, paprika's en hete pepers. "Bij het werken met specialistische producten moet je nauwe relaties hebben met je klant, je moet projecten kunnen opbouwen die een toegevoegde waarde hebben in de toeleveringsketen en daarna moet je modellen vinden om dit mee te delen", zegt Peter van Duin van Eminent. "Die nauwe contacten met telers gaven ons ook het gevoel dat veredeling door middel van design een goede optie zou zijn voor Eminent."

Dezelfde visie
Eminent heeft "speciale niches" toegevoegd als nieuw doel binnen hun specialistische aanpak, die perfect passen bij het project van Vineland. "We ontmoetten het Vineland team en zij hadden dezelfde visie", zegt Peter. "Ze wilden oplossingen op maat maken voor de omstandigheden in Ontario en geloofden, net als wij, volledig in de 'lokaal voor lokaal'-aanpak.

Ook in andere landen en regio's kunnen er mogelijkheden zijn voor in Canada gekweekte tomaten. Peter geeft Polen als voorbeeld. "Ons plan is om van Polen een strategische markt te maken om de weg vrij te maken voor de Vineland-rassen, want het zuiden van Polen heeft veel gemeen met Ontario", zegt Peter. Dit is precies het soort bredere toepassingsgebied dat Vineland zocht. "Omwille van de duurzaamheid van het programma, en om te kunnen blijven werken voor de markt in Ontario, moeten we in staat zijn om dit kunnen uitbreiden naar de mogelijkheden die wereldwijd bestaan", zegt Amanda.

Peter van Duin van Eminent  met Ian Potter, de voorzitter en directeur van Vineland

De productie van GSPP-zaad is in volle gang. De nieuwe tomatenrassen worden verkocht onder de merknaam Eminent en zullen naar verwachting direct beschikbaar zijn om te worden getest. "We zullen alleen zaden leveren onder de GSPP-certificering, omdat zaadkwaliteit en -gezondheid van het grootste belang is voor zowel Vineland als Eminent."

Publicatiedatum: