De tomatenteelt is een van de belangrijke gewassen voor Tanzania vanwege de hoge economische waarde van het product. Volgens de Sokoine University of Agriculture (SUA) wordt de huidige, plotselinge stijging van de tomatenoogst toegeschreven aan een betere toegang tot markten en betere vooruitzichten in vergelijking met andere traditionele gewassen.
Ondanks de veelbelovende vooruitzichten worden tomatentelers echter vaak geconfronteerd met een aantal obstakels in de marketing en teelt van de tomaten. De belangrijkste uitdagingen worden toegeschreven aan de hoge productiekosten en de beperkte houdbaarheid van het gewas, die van invloed zijn op het inkomen van de telers. Bovendien zijn er veel spelers/tussenpersonen actief in de keten van de teelt tot de consumptie bij het proces betrokken, wat leidt tot inkomensverlies voor de telers en hogere prijzen voor de consumenten.
Ondanks de uitdagingen zijn er een aantal bestaande coöperaties en vakbonden die hebben geprobeerd om de tomatenwaardeketen en de markten voor tomaten te ondersteunen en te verbeteren.
Zo werd het 'Tomato Partnership' in 2015 opgericht door SAGCOT, met als belangrijkste doel het uitbreiden en optimaliseren van de tomatenwaardeketen en de toegang tot de markten. Om dit te bereiken, hebben ze een coalitie gevormd met verschillende partners om meer dan 10.000 kleine telers in de Iringa en Njombe regio's te mobiliseren en te helpen.
De samenwerking omvatte een aantal maatregelen die ervoor moet zorgen dat alleen de beste praktijken worden gebruikt, waaronder het koppelen van telers aan financiële instellingen om de toegang tot goede irrigatieapparatuur te waarborgen, voorlichting over de negatieve effecten van onjuiste agrochemische toepassingen, capaciteitsopbouw van telers om de financiële kennis te verbeteren en het ontwikkelen van koppelingen om het huidige gebrek aan coördinatie tussen spelers binnen de tomatenwaardeketen aan te pakken.
De Wereldbank onderscheidt twee belangrijke markten voor tomaten in Tanzania: één voor verse en één voor verwerkte tomatenproducten. Vooral het onbenutte potentieel voor verse tomaten biedt een kans om de productie voor de export op te schalen.
Volgens allafrica.com zijn hier echter investeringen nodig in koude opslag, irrigatiesystemen, kassen, een efficiënt transportnetwerk, evenals opleidingen in bestrijdingsmiddelenbeheer en de introductie van innovatieve financiële methoden voor telers die zorgen voor een stabiel inkomen tijdens het hoog- en laagseizoen.