Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frans Lommen, keurspecialist bij ZON:

"Het was een kasgroentenseizoen van pieken en dalen"

Frans Lommen is werkzaam als Senior Keurspecialist bij ZON. Het Nederlands seizoen kasgroenten loopt bijna ten einde, op enkele telers na die jaarrond telen (belichte tomaten). Tijd voor vijf vragen aan Frans.


Frans Lommen

Hoe ziet je werkdag als keurspecialist eruit?
"Heel globaal genomen keur ik product, volgens de geldende specificaties, richtlijnen en klantwensen. Ik keur bij ZON, maar vooral keur ik bij de teler op de tuin. Ook ben ik aanspreekpunt en heb een adviserende rol voor voornamelijk telers over de kwaliteit. Als keurmeesters van ZON moeten we zorgen dat het product gekeurd, geteld en gereed staat voor verkoop aan de klok.  Dit wordt hoofdzakelijk in de middag en avond gedaan met als uitzondering de ochtendaanvoer. Als er klachten zijn van kopers en het product is fysiek nog bij ZON, gaan we de klacht beoordelen en in overleg met koper, telers en commercie wordt beslist wat er met de partij gaat gebeuren. Een positieve ontwikkeling is de invoering van tablets en de opkomst WhatsApp, waardoor we foto’s kunnen meesturen. Als keurmeester hebben we te maken met veel administratieve processen en de digitalisering heeft dit vergemakkelijkt. Ook worden er in de avonduren geregeld keurbijeenkomsten georganiseerd voor telers van ZON, vaak per productgroep."

De Nederlandse aanvoer van kasgroenten loopt ten einde, hoe heb je dit seizoen ervaren?
"Een seizoen van pieken en dalen, door de extreme warmte én droogte. Hierdoor hebben telers veel last gehad van virussen en dierlijke aantastingen o.a. luis, witte vlieg, Tuta absoluta en trips. Voornamelijk prei had, net als vorig jaar, veel last van trips en in de kassen speelden diverse problemen met dierlijke aantastingen. De tomatenteelt heeft veel problemen ondervonden door het hete weer en dat ervaren we op dit moment. De kwaliteit is niet altijd even goed, o.a. holle vruchten en slechte trosopbouw. Waar telers dit seizoen ook mee te maken kregen, was het tekort aan arbeidskrachten. Door de vele wisselingen ontbrak het soms aan de juiste kennis bij de medewerkers om met het product om te gaan, zowel tijdens de groeiperiode als bij het oogsten. Je kunt veel schade toebrengen aan bijvoorbeeld een paprika door verkeerd te snijden en de paprika niet in de doos te leggen, maar te gooien."

De eerste producten uit Spanje (komkommers) komen de hal in, hoe is de kwaliteit en versheid ondanks lang transport?
"Het product is minimaal drie tot vier dagen geleden geoogst en verpakt als het bij ZON in de hal komt, maar toch is de kwaliteit en versheid van het product goed. Mocht er toch een kwaliteitsissue zijn, dan verloopt de communicatie met ‘onze man in Spanje’ Piet Crienen via een keurrapport en foto’s. Uiteraard wordt Els van Herpen hier ook in gekend.  Deze samenwerking verloopt prettig en er komt altijd een oplossing. De medewerkers van én de klanten/kopers zijn blij met dit initiatief."

Zijn er verschillen in kwaliteit t.o.v. Nederlands product?
"Over het geheel genomen zijn de producten uit Spanje goed. Om een paar positieve verschillen te noemen: bij Spaanse paprika’s speelt bontverkleuring geen rol, ze zijn altijd mooi van kleur. Ook zie je zelden dat de Spaanse paprika’s last hebben van steelrot. Dit komt door de droge lucht in Spanje. Spaanse courgettes zijn van uitstekende kwaliteit. Dit laatste komt doordat de courgettes uit Spanje in tunnels worden geteeld en dus minder beschadigingen hebben als gevolg van onder meer weersinvloeden. Maar het Nederlands product glanst meer, wellicht door ‘trots op ZON’..."

Voeren jullie extra controles uit of zijn er bijzonderheden waarop gelet wordt bij Spaans product?
"We keuren op dezelfde wijze zoals we het Nederlands product keuren. De kwaliteit moet goed zijn, dat staat buiten kijf en dat geldt voor Spaans en Nederlands product!"

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: