Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

NFO-jongeren leren van productonderscheiding in tomatensector

Er zijn veel overeenkomsten, maar ook veel verschillen tussen de fruitteelt en tomatenteelt. De NFO-jongeren bezochten 24 oktober Tomatoworld in Honselersdijk, een centrum dat vooral sterk is geworden in het onderscheiden van zijn product. Want daar zit volgens eigenaar Jos van Mil, medebedenker van de succesvolle Tommies, zeker een kans.

“We zijn pionier in het telen van snackgroenten”, aldus Jos, die begin jaren 2000 het Tommies-merk het licht liet zien en nu op 38 hectare tomaten teelt en in Spanje nog 23 hectare op contract. Alle product wordt op de thuislocatie verpakt. “We hebben van een tomaat een snoepje gemaakt.” Volgens hem is samenwerken echt de sleutel en zijn ook vraagstukken zoals 'hoe beweegt de consument?' en 'wat gebeurt er in de wereld?' belangrijk. De NFO-jongeren gingen na zijn lezing actief met hem in gesprek over alle ideeën en pijnpunten die er in de fruitsector spelen. Zoals de kleine Minneapolis en Isaaq-appeltjes die er op kleine schaal zijn maar (nog) niet op de markt zijn als appelsnoepjes. De anatomie van een appel en een tomaat is echter natuurlijk ook niet te vergelijken, maar ideeën genoeg.

Alleen telen is één ding, maar hoe breng je ze aan de man? Stephan Schneider van Cre8tives is een echte marketingman die al vele producten op de markt heeft gezet. Hij gaf de jongeren inzicht in onder meer de verpakkingswereld. Zoals de nieuwe kartonnen verpakking die is gelanceerd voor appelen en peren. Heel interessant, maar of het goed is voor het milieu? Met de hele plasticsoep discussie heeft de consument een afweer voor plastic gekregen. De retail buigt hiervoor en zet vol in op karton.

Stephan: “Maar soms is het juist net andersom, ook de retailer moet zich meer hierin gaan verdiepen.” Hij toonde een vergelijking tussen een plastic en kartonnen verpakking voor de Tommies. Doordat de plastic Tommies-bakjes zijn gemaakt van gerecyclede flessen is dit veel duurzamer dan het karton. “Daar komt bij dat karton ook nog eens zwaarder is dan plastic, reken maar uit in het transport. De perceptie is heel anders dan de werkelijkheid en daar heb je wel mee te maken.”

Moeten appels eigenlijk wel verpakt worden, was een terechte vraag vanuit de zaal. “Kleinere maten zijn makkelijker aan de man te brengen door ze als bulk in zakjes te verkopen. Daarnaast is het hufterproof maken van je product belangrijk. We kopen alles op gemak. Speciaalzaken verdwijnen steeds meer, juist de plekken waar het los in het schap ligt.” In een volgend Fruitteelt-nummer van de NFO volgt een reportage over de NFO-jongerenmiddag. 

Bron: NFO 

Publicatiedatum: