Srishti Mandaar, Red Otter Farms

"De tijd voor omslag naar indoor farming is aangebroken in India"

Indoor farming bevindt zich nog in de kinderschoenen in India. Hoewel er belangrijke beleidswijzigingen worden doorgevoerd door de overheid, is er nog altijd een groot tekort aan getraind personeel voor managementposities. “Pas als dit tekort wordt aangepakt, zal het potentieel van indoor farming duidelijk worden,” volgens Srishti Mandaar, medeoprichter van Red Otter Farms.

Srishti benadrukt de behoefte om de verschillende betrokken partijen, die productie aan de markt koppelen, bij elkaar te brengen en de indoor farming gemeenschap te stimuleren.

Niet-lineaire trends
Maar eerst moet men volgens haar kijken naar de consument, omdat de vraag een katalysator kan zijn voor groei binnen de indoor farmingssector. Het identificeren van enkelvoudige trends kan in India behoorlijk lastig zijn. Met bijna vijf verschillende geografische gebieden, een veelvoud aan culturen, evenals sociale status, verandert het consumptiepatroon heel snel. Van de kust tot aan de hoge bergen en de woestijnen hebben de klimaatomstandigheden de eetpatronen eeuwenlang bepaald.

Het is echter interessant om te zien dat in de laatste twintig jaar een eerste golf van 'voedseldemocratie' waar te nemen is, dankzij de verhoogde globalisatie. Er wordt voedsel uit andere culturen overgenomen en aangepast aan de voorkeuren van de lokale gemeenschappen. “Als voorbeeld heb je momo (hutspot) als standaardgerecht in de Noordoostelijke berggebieden. Meestal is dit gerecht gevuld met vlees en wordt het gegeten met een pittige chilisaus,” zegt Srishti. “Nu heeft momo ook een plek veroverd als streetfood, maar dan met een twist. Het wordt zelfs geserveerd met een roomsaus.”

Als het dus aankomt op de Indiase consument zijn trends duidelijk niet rechtlijnig. “In de metro vinden we de belangrijkste consumenten voor indoor farming vanwege hun bestedingscapaciteit. Hun eisen zijn ook veranderd. De producten in de supermarkt zijn internationaler geworden, standaard zijn er producten te vinden voor de verschillende keukens. Maar de kennis ervan is bij de consument nog altijd beperkt. Hoewel ze nu begrijpen dat er minstens drie of vier verschillende types pasta zijn, is hun begrip van de variaties binnen de productklassen nog altijd beperkt. In de Indiase keuken worden tomaten of cherrytomaten gebruikt. Het zal tijd kosten voordat het verschil tussen tomaten voor curry, soep en salade breed bekend wordt.”

Contact met lokale partners
Er is groeipotentieel voor de Indiase indoor farming markt, maar hoe speel je daarop in? Volgens Srishti kunnen leveranciers meer doen om de Indiase telers tegemoet te komen. “Een van de problemen waar we tegenaan lopen is technologie en zaden die zonder onderzoek of gegevens over hun gebruik in de Indiase omgeving terecht komen. Als de zaad- of technologiebedrijven een inhaalslag willen maken, moeten ze geloven in een strategie op langere termijn. Ze moeten investeren in lokale partners die hen kunnen helpen in het tonen van resultaten. De landbouwproductie wordt in die zin gedreven door lokaal succes.”

Mogelijkheden voor een gecontroleerde teeltomgeving 
Gezien de lage winstmarges op gewassen moeten Indiase telers hun productie verbeteren, zegt Srishti. “Gezien de weerspatronen in het hele land heeft CEA (gecontroleerde teelt) een enorm potentieel. Het vermindert niet alleen de verliezen vanwege het weer, maar zal ook de bedrijfsinkomsten effectief verhogen.”

“Voorstanders van CEA moeten hun producten aanpassen op basis van het geografische klimaat, de beschikbaarheid van energie en de geteelde producten. Bij Red Otter Farms zijn we teruggekeerd naar de tekentafel om een gecontroleerde faciliteit te ontwikkelen die in de jaarronde behoeftes kan voorzien en momenteel testen we ons tweede prototype. Ons eigen voorbeeld toont ons heel duidelijk wat de voordelen zijn van CEA, maar het gebrek aan opgeleide mensen en kosteneffectieve technologieën heeft ons ertoe aangezet om een onderzoekstraject te beginnen.”

“Marktgrootte moet geen zorg zijn”
Srishti merkt ook een groeiend bewustzijn onder consumenten met betrekking tot het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in hun eten. “De meesten zijn zich daarbij ook bewust van de mogelijkheden voor biologische teelt en teelt boven de grond. De mogelijkheden voor kwaliteitsproducten die vrij zijn van chemicaliën zijn groot.”

Naast de groeiende interesse in biologische productie, toont onderzoek aan dat er in de laatste dertig jaar meer groenten op het Indiase bord verschijnen. “Nu al deze factoren bij elkaar komen, is het tijd voor een verandering richting indoor farming,” besluit Srishti. “En de grootte van de markt moet niet echt een zorg zijn. India is een land met de grootste hoeveelheid millennials ter wereld, mensen die bewust en bereisd zijn, zich bezig houden met de kwaliteit van het voedsel dat ze eten en bereid zijn daar meer voor te betalen als dat nodig is.”

Voor meer informatie:
Red Otter Farms
www.redotterfarms.in


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven