Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek van Jan Linders wijst uit:

"Consumenten willen meer streekproducten in schappen"

Er is een grote behoefte aan streekproducten in de supermarkt, zo blijkt uit nieuw onderzoek van supermarktketen Jan Linders onder consumenten. Ruim driekwart van de Nederlanders (81%) koopt het liefst streekproducten in de supermarkt. Consumenten in het zuiden van het land hebben zelfs een nog grotere voorkeur voor streekproducten (83%). Voor Jan Linders de reden om onder de noemer ‘De Zachte G weken’ extra aandacht te schenken aan producten uit de streek. De keten is met 60 supermarkten aanwezig in Zuidoost-Nederland en al jarenlang actief in het assortiment van streekproducten.

Op de vraag welke regio de lekkerste streekproducten heeft, antwoordt 38% met het zuiden, gevolgd door het oosten met 32%. Chantal de Rijk, directeur commercie bij Jan Linders:  “Streekproducten uit het zuiden van het land zijn favoriet, met als gevolg dat maar liefst 74% van de Nederlanders wel eens een zuidelijk streekproduct koopt. Een teken dat klanten openstaan voor al het lekkers dat deze streek te bieden heeft.” Een verklaring voor deze populariteit kan Chantal ook geven: “We zien in het onderzoek dat consumenten graag willen weten wat men eet en waar het vandaan komt. Die garantie krijg je bij een streekproduct.’’

Ook speelt de gunfactor een grote rol bij de consument. “Vooral bij consumenten uit onze regio zie je dat veel terug. Zij hebben liever een product dat uit hun directe omgeving komt. Daarmee bevorderen ze de lokale economie en voelen ze zich solidair naar hun omgeving”, aldus Chantal.


‘De Zachte G weken’ van Jan Linders

Een ander interessant inzicht uit het onderzoek: meer dan driekwart van de Nederlanders (76%) vindt streekproducten beter voor het milieu. Chantal haakt hierop in: “Consumenten zien steeds meer het belang en nut van streekgebonden voedsel. Zo worden dierenwelzijn en landschapswaarde over het algemeen beter gewaarborgd en is lokale productie duurzamer.”

Niet alleen de supermarkt wil meer aandacht voor streekproducten. Zo schreef de minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) onlangs aan de Tweede Kamer dat zij de waardering voor Nederlandse streek- en regioproducten wil vergroten en de afzet ervan wil bevorderen. Ook betoogt zij om streekproducten bekender te maken en een korte (voedsel)keten te stimuleren.

Chantal is blij met alle aandacht. “Het is goed dat steeds meer consumenten kritisch naar de inhoud van hun winkelwagen kijken en bewust kopen. Toch hebben streekproducten nog wel wat te winnen in imago, want 71% van de consumenten denkt dat streekproducten duurder zijn. Dit is lang niet altijd het geval. Wij kiezen er als supermarkt juist vaak voor om iconische producten uit de streek tegen een scherpe prijs aan te bieden.”

De Zachte G Weken bij Jan Linders vinden de komende weken plaats. De campagne geeft onder de noemer de G van Goed en Gezond podium aan vers- en streekproducten. Onder de G van Goedkoop biedt de supermarkt acties op A-merken.

Voor meer informatie:
Jan Linders  
https://www.janlinders.nl/  

Publicatiedatum: