Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruud Loos (BDO) over NextGen Masterclass:

"Gesprek over bedrijfsoverdracht wordt niet snel te vroeg gevoerd"

Tholen - Hoewel voor veel familiebedrijven niets zo belangrijk is als de continuïteit van de onderneming op de lange termijn, blijft de overdracht naar de volgende generatie een complexe materie. "Zeker in operationeel ingestelde bedrijven als in de AGF-sector, is er altijd wat urgenters te vinden, zoals de order van de dag of de dag van morgen, maar uiteindelijk vindt men het vaak lastig om het gesprek te beginnen", constateert Ruud Loos van BDO. "Dat kan een vader zijn die zijn kinderen graag gelijk wil behandelen, maar ook een zoon of dochter die erg afwachtend is en denkt dat opvolging een zaak van hun vader is."

Speciaal voor de 'Nextgen', de volgende generatie van potentiële opvolgers binnen familiebedrijven, organiseert BDO een NextGen Masterclass. In zes bijeenkomsten wordt door BDO-experts een aantal thema’s behandeld waarmee de volgende generatie te maken gaat krijgen in hun rollen als medewerker, directeur, eigenaar of familielid. Doelen van dit programma zijn kennisoverdracht, bewustwording en het ontwikkelen van een netwerk van mede-opvolgers. "Juist de opvolgers stimuleren we ook om de lead te nemen in deze gesprekken. Het gaat tenslotte om hun toekomst", zegt Ruud.

"In dit programma willen we het proces binnen een familie begeleiden om goede afspraken te maken, maar ook de kinderen voorbereiden op hun nieuwe rol", aldus Ruud. "Het leuke van deze MasterClasses is dat ze kennis uitwisselen met gelijkgestemden, ook al zijn de events branche-overstijgend, en dat wordt als erg waardevol ervaren. Sterker nog, daar bouwen ze soms een netwerk voor het leven mee op. Door kennis- en bewustwording staan ze steviger in het proces. Ook gaan ze met ouders/overdragers in gesprek en bijna zonder uitzondering is dat het startschot van het denkproces, wat uitmondt in een plan of periodieke gesprekken."

Dat de 'zoon of dochter van' het bedrijf overneemt, is weliswaar geen zekerheidje, maar volgens Ruud is er toch vaak wel de wens bij de familie dat het bedrijf binnen de familie voortgezet wordt. "In sectoren als AGF werkt de volgende generatie vaak ook al van jongs af bij het bedrijf. Dat is in andere sectoren geen vanzelfsprekendheid. Wel wijzen wij ook nadrukkelijk op de rationele kant van het verhaal. Je kunt wel een ideaalbeeld hebben om het bedrijf over te dragen, maar is het ook verstandig? Als je niet meer kunt investeren of mee kan met de markt, moet je dat zeker strategisch bekijken. Daarnaast kijken we niet alleen naar de financiële en sociaal-emotionele aspecten, maar ook naar facetten als ondernemerschap en leiderschap."

Het stereotype beeld is vaak dat de eerste generatie per definitie de ondernemer is, dat de tweede generatie het bedrijf opbouwt en de derde generatie het bedrijf weer afbreekt. "Uit ons jaarlijkse familiebedrijvenonderzoek is echter gebleken dat hetzelfde percentage een generatiewisseling overleeft. Dat ligt namelijk rond de 30%. Ik zie het beeld in de praktijk ook niet terug en ken genoeg bedrijven waarbij de derde generatie het beter doet dan de tweede. Wel is belangrijk dat ze blijven ondernemen, ongeacht de marktomstandigheden", vertelt Ruud.

De NextGen programma's zijn zowel op basis van inschrijving als 'in house' op maat voor het eigen familiebedrijf te organiseren. Er wordt gewerkt met kleine groepen van 10-12 personen. Het programma bestaat uit periodieke bijeenkomsten en vindt plaats tussen februari en juni 2020 in diverse regio's, te weten Alkmaar, Alphen a.d. Rijn/Rijswijk, Amstelveen/Haarlem, Apeldoorn, Eindhoven/Maastricht/Den Bosch/Tilburg, Groningen/Emmen, Roosendaal/Breda, Rotterdam/Dordrecht en Utrecht.

Klik hier om aan te melden

Voor meer informatie:
BDO
Ruud Loos
Senior Manager
Adviesgroep Familiebedrijven
Tel: +31 (0)30 284 99 60
GSM: +31 (0)6 5399 2961
[email protected] 
www.bdo.nl/flowers-food