Tijdens een conferentie over nieuwe gewassen in de landbouwsector van het Spaanse Huelva drong de directeur van Freshuelva, Rafael Domínguez, er bij de overheid op aan om te zorgen voor een verbetering van de watertoevoer en infrastructuur voor de teelt van zachtfruit. Verder benadrukte hij het werk dat Freshuelva verricht in het openen van nieuwe afzetkanalen voor het zachtfruit uit Huelva. Hij stelde dat de telersassociatie zal blijven werken aan de promotie op nationaal niveau van deze producten, die zich onderscheiden vanwege hun "kwaliteit en smaak".
Volgens Domínguez is de diversificatie in de zachtfruitsector een reactie op de toegenomen concurrentie binnen en buiten Europa, met de groei van de teelt en afzet van zachtfruit uit landen als Turkije, Marokko en Egypte. Het laatstgenoemde land, stelde hij, zou een speciale overeenkomst met het Verenigd Koninkrijk hebben ondertekend, die van invloed zou kunnen zijn op de afzet van Spaans zachtfruit in Engeland in het geval van een no-deal Brexit.
De directeur wees op de groeiende aanwezigheid van gewassen als kiwibessen, avocado, pepino en pitahaya bij de bedrijven die lid zijn van Freshuelva.
Spanje is het op vier na grootse land in de teelt van zachtfruit na de V.S., China, Mexico en Polen. De wereldwijde zachtfruitoogst heeft een omvang van 10,5 mln ton en hiervan is 434.000 ton afkomstig uit Spanje. 97% van de Spaanse zachtfruitoogst komt uit de provincie Huelva. Als het gaat om aardbei, is de provincie de belangrijkste Europese teeltregio: goed voor 27% van de totale oogst. In blauwe bessen en frambozen neemt de provincie de tweede plaats in met 10%.
In haar toespraak stelde de algemeen directeur van Agrarische Markten en Productie van het Spaanse ministerie van Landbouw, Esperanza Orellana, dat de zachtfruitsector in Huelva zeer gestructureerd is. Er zijn 27 telersorganisaties, die samen goed zijn voor 84% van de oogst en er is een sterke mate van samenhang, hetgeen de sector onderscheidt.
Ze voegde toe dat digitalisering, innovatie en het gebruik van nieuwe technologieën instrumenten zijn om moeilijkheden op commercieel gebied te overwinnen. Deze kunnen van nut kunnen zijn in het zoeken van nieuwe markten, het opzetten van promotiecampagnes, de zoektocht naar nieuwe rassen die beter zijn aangepast aan de voorkeur van de consument, en het streven naar een milieubewuste en duurzame sector.
Export bereikt waarde van €1,2 mld
De export van agrovoedingsproducten vanuit Huelva, die voornamelijk uit zachtfruit bestaat, bereikte in de periode van januari tot juli dit jaar een waarde van €1,2 mld. Dat stelde de secretaris-generaal van Landbouw en Voeding van het regionale ministerie van Landbouw, Vicente Pérez.
In de eerste zeven maanden van het jaar groeide de export van Andalusië met 11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De regio is hiermee de op twee na grootste Spaanse autonome regio in omzet na Madrid en Catalonië.
Bron: huelvainformacion.es