Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage Westland Event 2019

GEEN.NIEUWS.MAAR.WEL.GEZELLIG.

Tholen - Een 'feest van herkenning', dat moet het Westland Event met als centraal thema 'modern ondernemerschap' voor het overgrote deel van de bijna zevenhonderd ondernemers zijn geweest. In rap tempo verschenen er tal van bekende Westlandse koppen op het 'podium' en werd de zaal een stukje inhoudelijk programma en een stuk entertainment voorgeschoteld. Dat alles op Royal FloraHolland in een goede sfeer, ondanks een ietwat pessimistische economische boodschap.

Bekijk hier de fotoreportage.

Balans zoeken tussen winst en maatschappelijk ondernemen
Dat de sfeer er goed in zat, kon ook haast niet anders na de aftrap door wethouder Karin Zwinkels (Economische Zaken en Kennis & Innovatie van de gemeente Westland), die volgens dagvoorzitter Twan Huys onvermoeibaar positief is. Zwinkels denkt in kansen en die liggen er op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarmee ondernemers de reputatie en waarde van hun onderneming kunnen versterken, zo was de boodschap. De praktijk wijst uit dat bedrijven met een (maatschappelijke) missie en visie op de lange termijn financieel succesvoller zijn.


Edith Bentvelsen

Na een onderonsje van Huys met Arne Weverling - "bel ff of er al Haags nieuws is over de stikstofproblematiek", drong Huys tevergeefs bij de VVD-politicus aan - kreeg Edith Bentvelsen, managing director van Ter Laak Orchids, het woord. Zij liet heel wat actuele glastuinbouwthema's en uitdagingen de revue passeren, waaronder de balans zoeken tussen winst maken en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Is een 'keurmerkenbos' waardoor de ondernemer de bomen niet meer ziet de oplossing? Bentvelsen wist het niet, maar vertelde wel hoe Ter Laak met hun eigen inspiratiecentrum probeert transparant te zijn, iets wat ook met keurmerken vaak beoogd wordt.

Vervolgens gaf Huys het woord aan Inge Vermeulen van Patijnenburg, die vertelde dat het niet meevalt om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een plekje te geven bij bedrijven. "De focus ligt in de glastuinbouw sterk op kostprijs en dan staan ondernemers niet echt te springen om een duurdere kracht die ook nog eens begeleiding nodig heeft."


Anneke van de Kamp, nog voordat scheidsrechter Bas Nijhuis tijdens een schuimdemonstratie haar laarzen met schuim versierde

Maar, het gebeurt al wel. Zo vertelde Anneke van de Kamp van Rijk Zwaan dat een groep Japanners recent nog naar Rijk Zwaan kwam om te leren van de manier waarop Rijk Zwaan mensen met een arbeidsbeperking inzet. 

Nieuws was er ondertussen van het stikstoffront nog steeds niet, tot hilariteit van de zaal. Melvin van der Zeijden van Yex en Jan Schuttrups van Royal Brinkman mochten iets vertellen over HortiHeroes. Van der Zeijden vertelde over hoe hij met behulp van HortiHeroes een nieuwe carrièrestap had gezet - "klink alsof je een goeroe bent tegenkomen", aldus Huys -, waarna Schuttrups inging op de term 'e-commerce'.

Foto: Rolf van Koppen Fotografie

Toen was het pauze, waarna de oprichters van Rumag een presentatie gaven met de bekende quotes (die scherpe, met die punten na elk woord), pop-up acties, filmpjes en blogs. De boodschap die de mannen meegaven was dat het belangrijk is om op 'ooghoogte' te communiceren met je doelgroep en dat je als bedrijf moet zorgen dat je weet wat de doelgroep leuk vindt en wil hebben. Een eyeopener voor velen in de zaal, zo bleek tijdens de borrel. Ook niet heel gek, want de doelgroep van RUMAG. is zeventig procent vrouw en vooral jonger dan dertig.


Jelte van Kammen (Harvest House) hield zijn speech kort (kijk hier het filmpje waarover hij het had), zodat Hidde Boersma extra tijd had

Investeer nu het 'geld nog goedkoop is'
Na het lachen, gieren en brullen met een serieuze boodschap, was het vervolgens tijd voor een stukje college over het ecomodernisme door wetenschapsjournalist Hidde Boersma. Hij stelde de vraag: "Hoe gaan we zorgen dat we meer voedsel produceren en meer welvaart kunnen creëren?" Zijn stelling: "We zullen in moeten gaan zetten op intensieve landbouw. De correlatie tussen welvaart en milieudruk is achterhaald. Als we op een goede en groene manier voedsel willen blijven produceren en de groeiende wereldbevolking willen blijven voeden, zullen we in moeten zetten op intensieve landouw, dat levert namelijk een hoge opbrengst per hectare en geeft dus ruimte voor natuur." De glastuinbouw past goed in dat plaatje.


Wouter van Vliet leidde Matthijs Bouman in

Na een inleiding door Wouter van Vliet van Van Iperen kreeg Matthijs Bouman, economisch journalist, de kans de zaal mee te nemen in de wereldeconomische situatie. Die is volgens Bouman momenteel zeer interessant, want de economie staat op een kantelpunt. Brexit - "een maandje chaos verwacht ik wel", zei Rob Baan desgevraagd - of de politieke situatie onder Trump in de Verenigde Staten gaan (of hebben al) invloed. 

Ondertussen groeit wereldeconomie al anderhalf jaar niet en is 'geld momenteel goedkoop' door de lage rente, maar hebben bedrijven volgens Bouman nog veel te weinig geïnvesteerd, terwijl dat juist nu goed kan in economisch florerende tijden.

Het laatste woord was voor voetbalscheidsrechter Bas Nijhuis - ja, die van Voetbal Inside. Hij hield aanwezigen voor dat modern ondernemen bovenal ondernemen met passie is, terwijl hij terloops met een knipoog ook diverse vegen uit de pan gaf aan zijn collega's. 

Bekijk hier de fotoreportage.