Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet duurzaam geproduceerde AGF in 2018 met 30 miljoen euro gestegen



De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit aan voedsel dat voorzien is van een keurmerk. In 2018 kochten huishoudens voor 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel, een stijging van 7%. Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt op 11%. De omzet duurzaam geproduceerde AGF is in 2018 met 30 miljoen euro gestegen. Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De Monitor Duurzaam Voedsel 2018 geeft een overzicht van de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland over het jaar 2018. De gegevens zijn gebaseerd op de omzet van producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk met onafhankelijke controle. Het gaat om de in Nederland geconsumeerde producten in de belangrijkste afzetkanalen voor duurzaam voedsel: supermarkten, foodservice en speciaalzaken voor duurzame voeding.

 

Groei bij vrijwel alle keurmerken
Duurzamer geproduceerd voedsel is voor de consument herkenbaar als het een duurzaamheidskenmerk heeft. De omzet van voedsel met het keurmerk 'Beter Leven' kwam uit op ruim 1,6 miljard euro en nam met 4% toe ten opzichte van 2017. Via het keurmerk 'biologisch' bedraagt de omzet ruim 1,3 miljard euro, een toename van 5%. In producten met UTZ certified werd bijna 1,1 miljard euro gerealiseerd, 10% meer dan in 2017. De grootste procentuele stijging kent de omzet in producten met het keurmerk On the Way to PlanetProof. De groei daarin lag op 122%. Daarnaast is er sprake van 54% stijging bij de keurmerken die worden gerangschikt onder 'Overig'.

Omzetgroei vooral in supermarkten
In het supermarktkanaal zijn de bestedingen aan duurzaam voedsel in 2018 met 9% gestegen. Voor koffie en thee steeg de omzet met 36% en in eieren met 25%. De foodservice kende een omzetstijging van 3% in producten met een duurzaamheidskenmerk. Bij speciaalzaken voor duurzame voeding daalde de omzet met 1%. In 2018 heeft de Nederlandse consument naar schatting in totaal circa 1,6 miljard euro besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch. Dit is inclusief de afzet van biologisch in afzetkanalen buiten de steekproef.

Zie voor meer informatie de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 op de site van Wageningen Economic Research.

Bron: WUR/Ministerie LNV

Publicatiedatum: