Meer ruimte voor agro-logistiek rondom Rotterdam

Tholen - Er wordt vol ingezet op de ontwikkeling van bedrijven met een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor agro-logistieke bedrijven. De grote Nederlandse tuinbouwclusters, omgedoopt tot Greenports, krijgen van de overheid een impuls om zich verder te ontwikkelen. Bedrijventerreinen binnen Greenport Westland zijn gewilde locaties en bijna vol. De behoefte aan grond voor AGF-gerelateerde bedrijven stimuleert gemeenten en ontwikkelaars in de ring daaromheen om zich als aantrekkelijk alternatief te profileren.

Dichtbevolkte gebieden snel bereikbaar
Zo is de regio Lansingerland, Waddinxveen en Zoetermeer zich aan het ontwikkelen tot een de logistieke hotspot langs de A12 zogenoemde A12 Corridor. Op bedrijventerreinen in Bleiswijk en Waddinxveen is van oudsher al een concentratie aan AGF-bedrijven. Ook belangrijke ketenpartners vonden er een plek, zo bouwden recentelijk Lidl en Eosta er een nieuw DC op LogistiekPark A12. In de nabijgelegen Zuidplaspolder komt binnen de gebiedsontwikkeling Glasparel+ tevens een 'mini-Westland' tot ontwikkeling met ruimte voor woningbouw, glastuinbouw en bedrijvigheid.

Nu de drie gemeenten de handen ineen slaan om het vestigingsklimaat en de ontsluiting richting de A12 verder te verbeteren, zet ontwikkelaar Wayland Real Estate in op de ontwikkeling DC de Burght op BusinessPark Vredenburgh, bestemd voor (fijnmazige) agro-logistieke bedrijfsactiviteiten. “Bedrijven als Hoogvliet en Hello Fresh hebben zich niet voor niets aan de A12 gevestigd, zij zoeken de dichtbevolkte gebieden op. Vanuit hier zijn 8 miljoen consumenten binnen 60 minuten bereikbaar. DC De Burght is uitstekend bereikbaar vanaf de A12 en A20 en ook de aansluitingen naar de A4 en de A13 zijn nabij”, aldus Arnaud van der Eijk, directeur van Wayland Real Estate.

“Strategisch gezien is het dus een gunstige locatie omdat er zowel goede verbindingen zijn met teeltgebieden in Westland, als het Oostland en de Rotterdamse haven. De grondprijzen zijn door de band genomen gunstiger dan in het Westland.”

Wayland ziet vooral kansen voor bedrijven die zich richten op de ontwikkeling van e-commerce activiteiten. Zij hebben een groeiende behoefte aan opslag- en vervoerscapaciteit. Daarnaast neemt de vraag om duurzame belevering toe. DC De Burght heeft een warehouse oppervlakte van ruim 21.000 m2 , waarbij deelverhuur en geconditioneerde opslag tot de mogelijkheden behoren. Daarnaast heeft het “DC heeft alles in huis om een hoge BREEAM-score te realiseren.”

Halvering rijtijd connectie Westland
Met de ontwikkeling van de Maasdeltatunnel (Blankenburgverbinding) wordt voor het Westland een nieuw gebied ontsloten waar nog grote metrages aan grond beschikbaar zijn. “Agro-logistieke vastgoedontwikkelaars hebben in de regio groot-Rotterdam de komende tien tot vijftien jaar niet veel meer te kiezen”, vertelt directeur Ton van der Schelde van bedrijvenpark Kickersbloem 3 die actief de connectie met het Westland opzoekt.

De oplevering van de Maasdeltatunnel staat in 2024 gepland en dan halveert de rijtijd vanuit het Westland naar het bedrijventerrein. Ton: “Nu bedraagt de rijtijd nog 40 minuten. De route via de Maasdeltatunnel verkort de rijtijd tussen Hellevoetsluis en Naaldwijk tot slechts 20 minuten.”

Het 730.000 m² grote bedrijvenpark Kickersbloem 3 ten noordoosten van Hellevoetsluis is nog niet zo bekend, maar heeft een gunstige ligging. “Het terrein ligt dichtbij de Maasvlakte en de snelweg A15 richting Rotterdam. In acht en een halve minuut sta je van hier op de A15 en de haven van Antwerpen is in ongeveer een uur bereikbaar.

Kickersbloem 3 is een goede locatie voor bedrijven die grote grondposities willen verwerven, 53 ha is direct uitgeefbaar tegen een aantrekkelijke prijs. Kickersbloem 3 is een ‘onvoorwaardelijk’ bedrijventerrein waarop milieucategorie 4.2 is toegestaan en een bouwhoogte van achttien meter. Het zijn dus locaties die je naar eigen wens kunt vormen en snel. Als een bedrijf vandaag koopt, kan het direct een vergunning aanvragen”, aldus Ton. “In eerste instantie is ingezet op ruimte voor bedrijven in de regio maar inmiddels is er al de nodige belangstelling van enkele ‘buiten-regionale’ partijen, ook uit het Westland.”

Eigen accu’s, truckparking en uitzendbureau
De regio Barendrecht/Ridderkerk kent al een hoge mate van clustering van AGF-bedrijven op de bedrijvenparken Verenambacht en het Barendrechtse Bedrijventerrein Oost (BBO). Met de ontwikkeling van het naastgelegen bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard komt veel extra ruimte vrij voor bedrijvigheid in de agro-vers-foodsector. De wil om als cluster samen te gaan werken komt tot uiting door de nieuwe naam voor de drie bedrijventerreinen: Dutch Fresh Port. “Binnen Dutch Fresh Port is nu al 71 procent van de top 50 AGF-bedrijven in Nederland gevestigd. Samen behalen zij 25 procent van de omzet in deze sector.

Vanuit deze bedrijven kwam de wens om te komen tot een gezamenlijk bedrijfscluster. Voorwaarde voor vestiging van nieuwe bedrijven is dus dat zij een relatie hebben met de agro-vers-foodsector of een bijdrage kunnen leveren aan het cluster”, vertelt Tanja de Jonge, voorzitter van uitvoeringsorgaan Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR). Een drietal kavels is inmiddels bezet door bedrijven die verhuizen of uitbreiden binnen Dutch Fresh Port. Van Gelder groenteN en fruit was de eerste vestiger op het terrein. Ze zetten niet alleen een bedrijfsgebouw neer, maar ontwikkelden ook een Experience Center waarmee ze de AGF-sector, samen met andere AGF-bedrijven, nationaal en internationaal beter op de kaart willen te zetten.

Een ander deel is gekocht door Van der Valk Ridderkerk die daarmee hun grondpostitie verder uitbreidt. Samen met Van Gelder vormen de gebouwen de entree van het gebied. “De locaties grenzen aan de af- en oprit van de A15 en aan de Verbindingsweg, een zichtbare plek voor iedereen die het gebied bezoekt. We zijn er blij met deze entree van het gebied, die heel goed past in wat we met Nieuw Reijerwaard en Dutch Fresh Port willen uitstralen”, aldus directeur Gert-Jan Metselaar van GRNR die onlangs de tweede vestiger Bakker Barendrecht aankondigde. Nog twee grote kavels zijn in optie en er zijn een aantal in onderhandelingsfase.

Dutch Fresh Port heeft een gunstige ligging ten opzichte van de snelwegen A15, A16 en A29 en de haven en de lokale infrastructuur wordt verder verbeterd. “We verbreden de toegangswegen en realiseren een truckparking van 2 hectare met een tankstation om de vrachtstromen en het aantal voertuigbewegingen van en naar het terrein te optimaliseren”, vertelt Tanja. Naast slim omgaan met mobiliteit wil Dutch Fresh Port ook slim omgaan met arbeids- en energiebehoefte van de bedrijven. “Door het gebruik van geconditioneerde ruimtes is de energievraag groot. We willen zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn door de plaatsing van drie windmolens en een container met accu’s om opgewekte energie in op te slaan”, vertelt Tanja.

Een andere levensader voor de bedrijven in Dutch Fresh Port is human capital. GRNR heeft daarom samen met de gemeente Rotterdam een Human Capital Pool opgezet. “Door seizoensafhankelijkheid zijn bedrijven in de agrologistiek genoodzaakt om voor een belangrijk deel van hun werkzaamheden in piekperiodes gebruik te maken van flexmedewerkers. Wanneer deze na de piekperiode vertrekken, gaat waardevolle kennis, kunde en ervaring voor het volgende seizoen verloren.

Vanuit de Human Capital Pool gaan flexmedewerkers aan het werk bij meerdere bedrijven. In piekperiodes werken de mensen in de agrologistiek en in dalperiodes buiten de sector.  De Human Capital Pool heeft geen winstoogmerk. Het scheelt bedrijven de afdracht aan het uitzendbureau en biedt arbeidspotentieel uit de directe omgeving werk, inkomen, stabiliteit, ervaring, kennis, opleiding, netwerk (en misschien zelfs uitzicht op een vaste aanstelling) in een sector die vaak onbekend is”, besluit Gert-Jan. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven