Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Nederland loopt achter met biologische AGF in Europa"

Tholen - In 2018 nam het marktaandeel biologische AGF in de Nederlandse supermarkten toe van 4 naar 4,4 procent. AGF was hiermee de sterkste stijger in de supermarkten ten opzichte van andere categorieën. Na de eieren en zuivel neemt AGF het grootste marktaandeel biologisch in bij de Nederlandse supermarkten. Op Europees niveau scoort Nederland echter onder het gemiddelde.

Breder assortiment
De cijfers uit het rapport van Bionext vertellen veel maar niet alles. Welke soorten groenten en fruit worden er bijvoorbeeld biologisch aangeboden? “Er is al langere tijd een ruim aanbod van bijvoorbeeld biologische appelen en peren op de Nederlandse markt,” vertelt Gert Kögeler van Eosta. “De laatste jaren zie op het schap ook steeds meer biologisch zachtfruit, citrus en exoten zoals avocado’s, mango’s en zoete aardappelen. Deze ontwikkeling zien wij al veel langer in de omliggende landen. De teelt van biologische aardbeien in Duitsland is bijvoorbeeld veel groter dan in Nederland.”

Bewustzijn
Niet alleen het assortiment groeit maar ook de vraag naar biologische producten. “Vooral in de grote steden groeit de afzet en dat komt omdat er daar meer bio speciaalzaken zijn dan in de landelijke regio’s. Anderzijds zijn de supermarkten de grootste aanbieders van biologische producten en met hun landelijk bereik verwachten dat de groei ook in de provincies zal doorzetten. Ook de discounters hebben biologisch AGF ontdekt.  Qua consumenten zijn het vooral de jonge gezinnen en studenten die steeds meer biologisch kopen. Zij gaan bewuster om met hun voeding en maken zich zorgen over het milieu.”

…Maar
Ondanks de groeiende vraag van de Nederlanders blijft het aandeel biologisch achter ten opzichte van veel andere Europese landen. “Als je kijkt naar ‘verkoop per hoofd van de bevolking’ steekt Zwitserland er ver bovenuit,” vertelt Gert. “Denemarken, Oostenrijk, Zweden zitten eveneens ook boven het Europese gemiddelde. In deze landen vervangen we bepaalde gangbare producten met het biologische alternatief, dan ligt er niet meer een biologisch stukje gember naast een gangbaar stukje gember. In Nederland zijn wij nog niet zo ver met uitzondering van pompoenen en rode kool.”

Gert denkt niet dat het prijsverschil iets te maken heeft met de verkoop. “In veel Europese landen zijn consumenten veel meer bezig met hun eigen gezondheid en de impact van hun eetpatroon op het milieu dan in Nederland,” vertelt Gert. “In Zweden is het aandeel bio een stuk groter dan in Nederland en dat heeft zeker te maken met bewustwording rondom het milieu. Dat is ook de reden waarom het segment in Duitsland harder groeit dan bij ons. In die landen heeft de consument gemiddeld sowieso meer geld over voor voeding dan in Nederland. In Denemarken is bijvoorbeeld de verkoop van de biologische komkommer groter dan de gangbare variant.”

Verpakkingen
Biologisch in de supermarkt is ook nog vaak bekend vanwege de verpakking. “Wetgeving schreef voor dat biologische producten te onderscheiden moeten zijn in de supermarkt,” vertelt Gert. “Bij Eosta vonden we het raar om biologische producten in plastic te verpakken en al jaren brachten wij alternatieven op. Bio is hierin echt een trendsetter, of misschien beter gezegd, een trendbreker. de markt. Dankzij een paar grote investeringen kunnen wij onze ambities op dit vlak nu goed verwezenlijken.  Een goed voorbeeld is laser branding. Als biologische AGF-leverancier is het ons verplicht om biologische producten te onderscheiden van de gangbare variant. Dat doen we nu bij ‘naakte’ AGF met laser branding. Op deze manier laseren we een bio-logo op de schil van het fruit. Andere producten verpakken we in cellulose netjes of in materiaal gemaakt van agri afval.”

Eosta kiest met deze strategie duidelijk voor het niet-verpakken van producten en voor composteerbare verpakkingen. Een vaak gehoord tegenargument is dat het niet-verpakken leidt tot meer bederf. “Ik vind dat onzin. Bij fruit met een schil is er een sprake van een normale houdbaarheid. Daarmee kunnen we kijken naar de omloopsnelheid van een bepaald product en hier de voorraden op aanpassen. Daarmee voorkom je juist dat je spullen moet weggooien. Sommige supermarkten zijn ons al gevolgd in deze doelstelling. Het recyclen van plastic is leuk maar niet voldoende voor ons en bovendien momenteel nog onrealistisch. Het is immers niet duurzaam maar vervuilend en eindig.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

Voor meer informatie:
Eosta
www.eosta.com

Gert Kögeler
gert@eosta.com