Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hazera legt nadruk op het eindproduct in de keten tijdens jaarlijkse open dagen

"Waarom is merkbeleving bij water wel mogelijk en bij groenten en fruit niet?"

Tholen – De laatste week van september stellen de verschillende zaadveredelingsbedrijven traditioneel hun goed verzorgde proefvelden open voor telers en ketenpartners. Hazera pakte het dit jaar helemaal anders aan. In het veredelingsstation in Warmenhuizen werd een grote supermarkt nagebouwd, waar in totaal meer dan 130 rassen werden gepresenteerd zoals ze er in het schap of bij de AGF-specialist uit kunnen zien.


Frans van der Ploeg (r) gaat met een bezoeker in gesprek over de vele toepassingsmogelijkheden van broccoli ontwikkeld door Landwaart Culinair

“Wij willen telers uitdagen om verder te kijken en na te denken over: “Waar past mijn product in?””, legt Frans van der Ploeg van Hazera uit. “In de keuken van de toekomst draait het steeds vaker om gemaksproducten. Misschien dat mensen in de weekenden nog zelf koken maar door de week wordt er vaker op een ‘makkelijke’ manier gekookt. Veelal met voorgesneden groenten, kant en klare salades of gerechten. Deze trend zien we al langer in Amerika.” Om bezoekers te laten zien wat er mogelijk is, had Hazera AGF-specialist Landwaart Culinair uitgenodigd om verschillende concepten uit te werken. 


Gemaksproduct van Landwaart Culinair laat de toegevoegde waarde van de verwerker zien

De open dag draaide om de beleving. Middels de Experience Days boodt Hazera een inspirerend platform voor telers, verwerkers en retailers en ging actief met bezoekers in gesprek om meer inzicht te krijgen in de verschillende wensen en behoeften, maar ook om belangrijke en interessante informatie en ideeën te delen. “Op deze manier kunnen we samen waardevolle en succesvolle samenwerkingen en rassen ontwikkelen”, aldus Frans. “We willen onze ketenpartners triggeren. Want waarom is merkbeleving bij water wel mogelijk en niet bij groenten en fruit?”


Bezoekers werden uitgenodigd voor smaaktesten

Wanneer het gaat om het succesvol introduceren van nieuwe producten, zoals paarse spitskool, Sensera tomaat en Friseline is samenwerking in de keten is cruciaal. “Wij kunnen zorgen voor de juiste genetica. De teler teelt daar een kwaliteitsproduct van met constante hoge kwaliteit, de ketenparnters zorgen voor snelle verwerking en distributie en de retail voor verkoop. Iedereen in de keten doet dus iets speciaals terwijl er in het schap weinig ruimte is om het verhaal te vertellen en het prijsniveau vaak leidend is. Nieuwe introducties zijn dus ingewikkeld en langdurig, je hebt de juiste partners nodig en die moeten elkaar ook nog leuk blijven vinden.”


Piet Steenks presenteerde verschillende concepten voor radijs


TB&S ziet kansen voor paarse spitskool als vervanger voor rode kool. Een smaakvoller product met een betere presentatie indien gesneden. 


Het veredelingsstation in Warmenhuizen werd omgebouwd tot supermarkt

Voor meer informatie

Hazera Seeds
Kanaalweg 14
1749 CE, Warmenhuizen
Tel: +31 162 690 900‏
Fax: +31 162 690 970
 
Marion Vissers 
+ 31 (0) 6 21587080
 
Arjan van Steekelenburg
arjan.van.steekelenburg@hazera.com
+31642480735