Tholen – Voor veredelingsbedrijven draait het uiteraard om het ontwikkelen en verbeteren van rassen. Elk jaar worden nieuwe rassen geïntroduceerd. In het geval van slarassen met nieuwe resistentie, rassen specifiek voor de slateelt op water, vertical farming of onder LED-belichting. Toch verschuift de aandacht ook steeds meer naar de rest van de keten, naar de consument. BASF Vegetable Seeds gooit het dit jaar daarom over een andere boeg met extra aandacht voor beleving. In en om de demokas en -veld in ’s-Gravenzande kon vooral ook worden geproefd en was er gelegenheid om te zien hoe het product er in het schap bijstaat.
Boven: demokas in 's-Gravenzande, onder: demoveld
Het is een ontwikkeling die al te zien was begin dit jaar in Berlijn op Fruit Logistica, waar de stand was omgetoverd in een heuse keuken. Dat is dé plek waar mensen samenkomen om te eten, proeven en beleven. De keten werd gestimuleerd om samen nieuwe groentenconcepten te ontwikkelen voor de consument. Van een smoothie als ontbijt tot een ‘spicy’ komkommer als snack voor ’s avonds. Datzelfde kan ook met sla.
Carin Stroeken en Eric Kiers (BASF Vegetables Seeds) voor de stand op Fruit Logistica 2019
Salade saai? Volgens BASF Vegetable Seeds niet. “Sla is er in allerlei kleuren, smaken, vormen en met verschillende texturen”, zo weten de productspecialisten als geen ander. Maar weet de consument dat ook? Nog lang niet altijd en dus ligt daar een schone taak voor het veredelingsbedrijf om dat samen met onder meer de foodservice, retail en horeca te veranderen.
Saladebar met als motto 'make our own salad', waar bezoekers tijdens de lunch hun eigen saladebladeren konden uitzoeken en plukken van op water geteelde Nunhems slarassen
In de vorm van vier groepen – Taste, Technology, Chef’s Lettuce en Convenience – worden diverse concepten geïntroduceerd. Hierin worden de diverse mogelijkheden van sla besproken. Afgelopen week was “een mooi contactmoment om ervaringen uit de keten te horen”, net zoals dat het vorig jaar was. De diverse concepten zijn gebaseerd op consumentenstudies en bevatten diverse (nieuwe) rassen die hierin perfect passen.
Smaak, textuur en soms nog vorm of kleur erbij. Er zijn heel wat verschillende combinaties te maken, waardoor kok of consument flink kan variëren om een gerecht of salade net iets extra’s te geven.
Sla kan in een salade, maar is ook typisch een product voor op een sandwich of hamburger. Speciaal daarvoor zijn er rassen ontwikkeld, zowel voor de teelt op water als in de vollegrond. Rassen met uniforme bladeren, die makkelijk van de krop af te pellen zijn en met een goede textuur.
Uniformiteit is fijn voor de gebruiker, maar ook bij het oogsten. Of bij het ‘maaien’ waarbij het vanwege de automatisering prettig is als rassen zo ontwikkeld zijn dat de blaadjes mooi recht omhoog staan met een uniforme bladlengte. Dichter planten is iets waar door het veredelingsbedrijf mee wordt geëxperimenteerd, zo bleek ook vorig jaar al. “Vanuit de verwerkende industrie is er in toenemende mate interesse in zogenaamde high density teelt”, liet Jochim Reybrouck destijds weten. Niet alleen in de kas met sla op water, maar ook buiten in de vollegrond.
Terug naar de consument. Minder bekend, maar net zo goed mogelijk, is het om van een slablaadje een wrap te maken. Het concept Wrap lettuce sluit aan bij de fitness- en gezondheidstrend, waarbij de consument minder koolhydraten wil eten. “Met een extra sterk blad met een goede bolling past er mooi wat vulling in de slawrap, maar dan zonder de koolhydraten van een wrap van granen.”
Foto rechts: Het Nunhems ras Crispol heeft een sterk blad met een goede bolling voor een vulling naar smaak
Een andere trend, die ook al wel een tijdje gaande is, is de convenience- of gemakstrend. Kleinere gezinnen, drukke schema’s, snel, snel, snel. “Triosla biedt een duurzame oplossing met betrekking tot voedselverspilling en geeft onbeperkte inspiratie voor recepten naar keuze.”
Daarnaast presenteerde BASF Vegetable Seeds ‘Color Quadra gem’: 2 groene en 2 rode little gems in een herbruikbare verpakking om zelf eindeloos te mixen. “Het brengt kleurvariatie en kan voor meerdere dagen worden gebruikt. Consumenten hoeven zelf geen losse rode en groene kroppen meer te kopen.”
Voor meer informatie:
BASF Vegetable Seeds
www.nunhems.nl