Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Seminar Erica Renaud (Vitalis) over de biologische markt

"Smaak en voedselveiligheid steeds belangrijker voor consument"

Tholen - Bezoekers konden tijdens het 25-jarig jubileum van Vitalis verschillende seminars volgen. Het seminar van Erica Renaud (Vitalis) was gericht op trends en ontwikkelingen binnen de biologische markt. 

“We hebben te maken met veranderingen in de maatschappij", begint ze scherp. "De bevolking vergrijst, families worden kleiner, we eten steeds makkelijkere maaltijden en de bevolking is steeds meer bezorgd om het milieu, gezondheid en welzijn.”

Deze vijf ontwikkelingen beïnvloeden de biologische markt. Maar wat drijft de groei van de markt? “Consumenten zijn op zoek naar meer duurzame producten waarvan de productie geen schade veroorzaakt aan het milieu. Dit is ook te zien aan de veranderingen op het gebied van verpakking: van plastic naar duurzame varianten. Om voedselverspilling tegen te gaan, wordt de verlenging van de houdbaarheid van groenten en fruit ook belangrijker. Genetica speelt hierin een grote rol.”


Erica Renaud tijdens het 25-jarig jubileum van Vitalis

Voedselveiligheid
Daarnaast merkt Erica op dat consumenten aannemen dat biologische producten voedzamer en veiliger zijn. “Dit komt door de afwezigheid van beschermingsmiddelen. Met name in Amerika maken veel mensen zich zorgen om de voedselveiligheid en kiezen bewust voor biologische producten vanwege dit argument. Daarnaast zien we overal een toename in bedekte teelt. Ook in Nederland neemt de biologische teelt in kassen toe. In Amerika zijn er supermarkten die dit eisen vanwege de voedselveiligheid. Ook zijn er daar wel meer dan 200 certificaten. De trend onder Amerikaanse retailers is: hoe strenger het label, hoe beter.”

Nadruk op smaak
Een van de meest merkbare trends noemt Erica de nadruk op smaak. “Consumenten zijn op zoek naar verschillende smaken, culinaire diversiteit en echte kwaliteitsproducten. De ervaring die ze daarbij hebben, willen ze delen via sociale media.” Ook hebben veel consumenten een goed gevoel bij het ‘local for local principe’, wat niet altijd het geval is bij biologische producten maar wel een rol kan spelen bij de verkoop ervan. “Vooral de promotie van seizoensproducten neemt enorm toe”, vertelt ze.

Erica wijst erop dat de trends per land kunnen verschillen, maar dat de biologische markt past in de wereldwijde trends van duurzaamheid en circulaire economie. Deze trends draaien om het tegengaan van restafval en focussen zich op producten die van zichzelf snel kunnen herstellen. “Doordat het klimaat verandert, is er een sterke behoefte aan producten die hier ‘flexibel’ op kunnen reageren”, legt ze uit.

Voorspellingen
Tegen het einde van haar seminar doet Erica nog enkele voorspellingen: “Ik verwacht dat conventionele telers in de toekomst biologische teelt zullen moeten gaan toevoegen omdat de grote retailers bepaalde gewassen alleen nog maar biologisch zullen verkopen. Ook komt er naar mijn verwachting meer bedekte teelt en andere gewassen, zoals meer sla, meloenen, courgettes en verse kruiden.”

Retailers zoals Albert Heijn en Jumbo zetten op dit moment al erg in op de online verkoop, maar de verwachting van Erica is dat alle retailers hun eigen bezorgdiensten zullen krijgen, waarmee ze een groot aanbod biologische producten zullen aanbieden.

Lees hier meer over marketingtrends in de biologische sector.