Mastercard en Rabobank maakten een partnerschap bekend om 1 mln telers in opkomende markten toegang te geven tot een digitaal platform dat het gemakkelijker voor ze maakt om hun producten voor een eerlijke prijs af te zetten. Het platform is gestoeld op het huidige Mastercard Farmer Network en zal profiteren van de ervaring van de Rabobank in de voedings- en landbouwsectoren in Europa, Afrika en Azië.
Het partnerschap ging formeel van start met een onderteken-ceremonie tijdens een bijeenkomst van het Partnership for Economic Inclusion eerder dit jaar in de aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima in haar hoedanigheid als 'Secretary-General’s Special Advocate for Inclusive Finance for Development' van de VN.
Met het partnerschap zullen Mastercard and Rabobank hun bereik en impact uitbreiden van het Mastercard Farmer Network in Oeganda, Tanzania, Kenia, Ghana, Egypte en India. Veel kleinschalige telers in deze landen hebben een beperkte toegang tot marktinformatie, financiering en managementvaardigheden. Dit leidt tot onzekerheid, inefficiëntie, een verspilling van bronnen en uiteindelijk voorkomt het dat telers een duurzaam bedrijf kunnen runnen.
Sinds de introductie in 2015 heeft het Mastercard Farmer Network meer dan 250.000 telers in Oeganda, Tanzania en India bereikt. Via het platform kunnen kleinschalige telers contacten leggen met potentiële inkopers, toegang krijgen tot betalingstools en digitale transacties opbouwen die gebruikt kunnen worden om toegang te krijgen tot een officieel krediet van een financieringsinstantie. Deze oplossing is onderdeel van de strategie om onderontwikkelde gemeenschappen te verbinden met essentiële diensten via een gewone digitale infrastructuur.
Arjan Bol, manager bij Mastercard: "Bij Mastercard hebben we een wereld voor ogen waarin economische groei daadwerkelijk een rol speelt. Het Mastercard Farmer Network blijft bijdragen aan dit aanbod van een digitaal platform dat het voor kleinschalige telers veiliger en eenvoudiger maakt om hun bedrijf te laten groeien. Via nauwe samenwerking met belangrijke partners als Rabobank zijn we in staat om nog meer effect te genereren door de digitale economie voor iedereen en overal te laten werken."
De bekendmaking komt wanneer Ajay Banga, CEO van Mastercard, samen met wereld- en zakenleiders het 10-jarig jubileum van Koningin Máxima viert als UNSGSA tijdens het speciale evenement '“Financial Inclusion for Development: Building on 10 Years of Progress ” van de algemene vergadering van de VN in New York. De koningin wil als speciaal pleitbezorger ontwikkelingsmogelijkheden en economische betrokkenheid voor iedereen open leggen. Haar steun aan de privé sector heeft bijgedragen aan het platform en het strategische partnerschap tussen Mastercard en Rabobank.
Wiebe Draijer, CEO van Rabobank: "We geloven dat duurzame partnerschappen in de voedings- en agri-keten belangrijk zijn om de voedingsveiligheid in de toekomst te garanderen. Dit partnerschap creëert een unieke gelegenheid om voor honderdduizenden telers de toegang te bevorderen tot de formele economie en tot financiële diensten. Door de krachten te bundelen met Mastercard, pakken we beiden onze doelen voor 'financial inclusion' aan en dragen we tevens aanzienlijk bij aan ons Rabobank’s Banking for Food-plan.”
Voor meer informatie:
Robbert Vreeburg
Mastercard
Tel: +31 (0)6 15371042
Email: [email protected]
www.mastercard.us