In de discussie over de toekomst van de voedselproductie is bijna iedereen het erover eens dat voedsel veel dichter bij de consument kan worden geteeld. Zeker als we kijken naar de Amerikaanse slamarkt, waar de grote afstanden indoor farmers aanmoedigen om de markt op te gaan.
Vervolgens komen we bij de tweede vraag: hoe dicht bij de consument kunnen ze komen? Het lijkt erop dat er twee belangrijke gedachten zijn als het hierop aankomt. De een stelt dat voedsel zeer lokaal moet worden geteeld in stedelijke gebieden, heel dicht bij de consument. De ander gelooft dat het plaatsen van grote faciliteiten op strategische plaatsen buiten de stedelijke gebieden levensvatbaarder is.
Lokale benadering
Patrik Borenius van Green Automation Americas is een groot voorstander van de strategische, lokale benadering. “Dit geldt voor elk bedrijf dat wil concurreren met de veldsla op basis van kosten en een betekenisvolle impact wil hebben op de huidige slasector.”
Hij wijst op de Finse telers die het is gelukt om hun indoor geteelde sla de meest gevraagde en populaire slasoort op de markt te maken. Daar heeft deze sla de ruimte in de winkel praktisch overgenomen van de (geïmporteerde) veldsla.
Bij zijn presentatie op de Indoor AgTech Summit dit jaar legde hij uit dat ze een duurzaam bedrijfsmodel hebben opgesteld en in staat waren om sla te telen en te verkopen tegen een prijs die vergelijkbaar was met die van veldsla. “De hogere kwaliteit van de indoor geteelde sla deed de rest,” zei hij.
Deze succesvolle Finse kastelers hebben allemaal drie dingen met elkaar gemeen. “Een strategische locatie, een efficiënte manier van telen en grote bedrijven.”
Strategische locatie
“De Finse telers hebben gekozen voor een strategische locatie, dicht bij stedelijke gebieden en distributiecentra om de verse en lokale voedselproducten binnen een paar uur te kunnen leveren, maar ver genoeg om de beste voorwaarden te kunnen creëren qua land, energie en arbeid,” toont Patrik. “De beschikbaarheid van een directe bron van warmte, zoals een warmtekrachtcentrale, is bijzonder belangrijk gezien de winterse temperaturen.”
Efficiënt telen
Het behalen van hoge opbrengsten is heel belangrijk om te kunnen concurreren. “Finse telers hebben geïnvesteerd in zeer efficiënte kassen met geautomatiseerde teeltsystemen en beweegbare afvoerkanalen. Dit levert een efficiënt gebruik van ruimte op. Ook hebben ze plantdichtheid nodig en lage arbeidskosten. Jaarlijks brengt elke m² zo’n 75 kg of meer op.”
“Hoe ongunstiger de heersende condities zijn, hoe belangrijker de opbrengst per m² is. De koude temperaturen en zeer donkere winters in Finland vereisen een groot gebruik van kunstmatig licht. De plantdichtheid is dus ook zeer belangrijk. Arbeidskosten spelen ook een grote rol, daarom zijn de typische systemen in Finland zo geautomatiseerd dat de jaarlijkse opbrengst per medewerker tussen de 70.000 en 90.000 kg uitkomt.”
Grote bedrijven
Om een competitief kostenniveau te bereiken, is het telen op grote schaal een must, legt Patrik uit. “Omdat het indoor telen van sla is uitgegroeid van een nicheproduct naar een massaproduct is de focus verlegd van concurreren met veldslatelers naar concurreren met andere indoor telers. Daarom zijn de meeste indoor teeltbedrijven meestal minstens 6 hectare groot. De competitieve druk heeft geleid tot consolidatie en de telers die nu actief zijn beheren meestal een aantal van dit soort grote faciliteiten op meerdere locaties.”
Het Finse strategische, lokale model in Honkajoki, 300 km van Helsinki.
Het strategische, lokale model, geïmplementeerd door een Finse teler in Estland, 200 km van de hoofdstad Tallinn.
Maar hoe zit het met ultralokaal?
Tijdens het Indoor Ag-evenement ontstond er een levendig debat of “ultralokale” ondernemingen midden in de stad en de gemeenschappen de belangrijkste mogelijkheid zouden bieden voor groei of dat die mogelijkheid juist eerder was weggelegd voor de grote faciliteiten buiten de stedelijke gebieden. Er waren voorstanders van beide opties.
Neil Mattson van de Cornell University presenteerde onderzoeksresultaten tijdens het evenement, die aantoonden dat zowel het zowel voor een vertical farm als een grote kas in New York City een grote uitdaging zal zijn om te kunnen concurreren met veldsla en van een premium prijs op aan moeten kunnen om financieel levensvatbaar te zijn. Hij liet ook zien dat het plaatsen van een zeer geautomatiseerde kas in een buitengebied van NYC zou leiden tot productiekosten die in dezelfde categorie vallen als die van veldsla.
Patrik Borenius tijdens Indoor AgTech in New York
Investeringen
Op het moment wordt er veel geïnvesteerd in ultralokale ondernemingen in stedelijke gebieden, zoals Plenty, Bowery, AeroFarm en Gotham Greens.
Buiten de Verenigde Staten is er veel geïnvesteerd in kassen op grote schaal, zoals Whole Leaf in Alberta, Canada en Emsflower en Siberia in Europa.
Deze drie voorbeelden uit Canada, Duitsland en Nederland lijken allemaal het Finse model qua grootte en locatie van de faciliteit te volgen, evenals qua teeltsysteem.
“Het lijkt erop dat er zowel in ultralokale ondernemingen, die relatief klein zijn, wordt geïnvesteerd als in grote ondernemingen op strategische locaties,” vat Patrik samen.
Ultralokaal en strategische lokaal
“De race verloopt dus tussen de voorstanders van “ultralokaal” en “strategisch lokaal”. Finland is wereldwijd uniek in de rol die indoor geteelde sla speelt, maar het is interessant om te zien hoe er een blijvend ontwikkelende trend is naar indoor geteelde sla in meerdere landen.”
“Als het aankomt op winstgevendheid op lange termijn en dus levensvatbaarheid zijn we ervan overtuigd dat alleen de “strategisch lokale” benadering met een grote, efficiënte faciliteit en een goedkopere locatie de mogelijkheid heeft om de veldslasector te beïnvloeden. Het ultralokale model kan een winstgevende business zijn voor nichemarkten als het goed wordt uitgevoerd, maar zal niet in staat zijn om de positie van veldsla in de markt te vervangen, zoals de Finse telers hebben gedaan.”
Daarom richt Green Automation zich op de samenwerking met bedrijven die uitgaan van het “strategisch lokale” businessmodel.
TrueHarvest Farms
Een van de voltooide bedrijven met een teeltsysteem van Green Automation hebben hun activiteiten in Texas uitgebreid onder het merk TrueHarvest Farms. Het bedrijf is strategisch gelegen in de “Texas-driehoek” tussen Houston, San Antonio en Dallas en ligt maar 6 km van de snelweg. TrueHarvest Farms zal deze geografische regio voorzien van verse sla en kruiden. Het bedrijf heeft bijna onbeperkt de ruimte om in de toekomst uit te breiden.
TrueHarvest Farms breidt hun activiteiten uit met verse sla en kruiden
Fresh Local Produce
Een ander project is Fresh Local Produce in Ohio, waar op het moment nog gebouwd wordt. Het bedrijf ligt op een strategische locatie op 1,5 km van de snelweg I80 met eenvoudige mogelijkheden om binnen een dag 130 miljoen mensen van producten te voorzien. Het bedrijf heeft ervoor gezorgd dat hun energiekosten laag blijven voor hun groeiende activiteiten. De kas is zo ontworpen dat er verder kan worden uitgebreid en er is ook genoeg ruimte om te kunnen groeien.
Uitbreiding Little Leaf Farms
Little Leaf Farms begon met slateelt in 2016 en is al bezig met uitbreiden in een derde fase. De faciliteit in Massachusetts wordt opgeschaald naar 4 hectare.
“De eigenaren van deze ondernemingen zijn er klaar voor om een grote impact te creëren op de slateelt in hun regio,” zegt Patrik. “Geen van hen voldoet al aan alle eisen van het Finse businessmodel, maar binnenkort wel en investeerders zien absoluut mogelijkheden in de markt.”
Buiten deze locaties worden Green Automation-systemen momenteel geproduceerd voor andere locaties in het midwesten en Mountain West. “Al deze projecten gaan voor het meest efficiënte teeltsysteem en worden geplaatst op strategische locaties, met lage kosten en dicht bij snelwegen en distributiecentra.”
Voor meer informatie:
Green Automation
Tekniikantie 12
02510 Espoo
Finland
+358 10 5044344
info@greenautomation.com
greenautomation.com