Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
directeur Ilone Ammerlaan over fusie plantenkwekers in Plantise

Van drie familiebedrijven naar één

Tholen - Drie familiebedrijven integreren in één werkbaar geheel, daar is wat tijd voor nodig. Ilone Ammerlaan, die door de verschillende ondernemers is aangesteld als directeur, spreekt zelf graag over verkeringstijd en huwelijk, waarbij iedere partij op alle vlakken een eigen identiteit inbrengt. “Zo zijn er drie verschillende afdelingen financiën, drie verschillende HRM systemen, drie afdelingen logistiek, enzovoort. Er is drie van alles. Om de fusie een succes te maken moesten we van drie familiebedrijven naar één familie.”

Vandaag, dinsdag 1 oktober, wordt het samengaan van plantenkwekerij Leo Ammerlaan, plantenkwekerij Van der Lugt en de Grow Group in Plantise, officieel bekrachtigd. Dat is een jaartje later dan oorspronkelijk beoogd. De start van het nieuwe boekjaar op 1 oktober 2018 was misschien iets te ambitieus, maar nu gaat het echt gebeuren. De namen, websites en individuele uitstraling van de drie verdwijnen, alles is per heden ‘plantise-paars’. “We speelden eerst nog met de gedachte de eigen namen nog tot 2021 aan te houden, maar dat doen we toch niet. Je moet ergens een punt zetten en er dan ook helemaal voor gaan.”

Geleidelijk
De verschillende afdelingen zitten al wel samen, op het nieuwe hoofdkantoor (en tot voor gisteren het adres van Leo Ammerlaan) aan de Irisweg in Bleiswijk. Men werkte er aanvankelijk vooral naast elkaar, maar steeds verder werden de verschillende systemen aaneen geregen. “Soms kozen we voor een van de drie varianten waarop een bepaald proces was ingericht, soms gingen we voor een nieuwe, vierde optie. Dat betekende veel knopen doorhakken: wat behouden we, wat is optimaal, wat doen we weg. Dan blijkt dat iedereen toch gehecht is aan zijn eigen manier van werken en om dan iedereen dezelfde kant op te krijgen, bleek een hele uitdaging.”

Focus
Het is dan ook geen kleine operatie. Met 56 hectare teelt onder glas en een omzet van 75 miljoen euro op jaarbasis komt Plantise in de top drie grootste plantenkwekers van Nederland, waarmee het ongeveer 15% van de landelijke opkweekmarkt voor zijn rekening neemt. De verschillende locaties liggen verspreid door het land en natuurlijk heeft elke locatie zijn eigen accenten en specialismen. Daarnaast heeft men o.a. productielocaties in Frankrijk, Tunesië en Hongarije. “Misschien wel hét kunstje van de plantenkweker is het houden van een zo groot mogelijke bezettingsgraad. Door de fusie kunnen we dadelijk grotere orders aan, maar wordt de uitdaging alle meters bezet te houden er niet kleiner op. De opkweek uit zaad en stek blijft de focus, van zowel groenten als bloemen als landbouwgewassen, maar we sluiten geen productgroepen uit. Uiteindelijk bepaalt de klant.”

Het aanbrengen van focus is naar eigen zeggen dan ook erg belangrijk. “Het is van belang de steeds groter wordende klant te kunnen blijven bedienen. Die klant zit bovendien steeds vaker in het buitenland; door schaalvergroting neemt het netto aantal klanten in eigen land alleen maar af. Deze fusie maakt een dergelijke focus mogelijk. Tegelijkertijd kijken we vooruit en over de grenzen van Europa. Naast focus op de bestaande buitenlandse vestigingen, onderzoeken we waar de kansen wereldwijd liggen.”

Toekomst van bio
Tot slot blijft ook de biologische productie in Naaldwijk (voorheen Grow Group) belangrijk. Of totale overschakeling de toekomst is, en of het areaal biologische productie in Nederland hard zal groeien, valt nog te bezien. “Een jaar of vier geleden dacht ik dat het harder zou gaan, maar dat valt tegen. Uiteindelijk moet de consument ervoor betalen en als we die niet zover krijgen wordt het lastig. In Nederland rendeert bio in de supermarkt (nog) nauwelijks, terwijl sommige andere landen zoals bijvoorbeeld Zwitserland of Denemarken daar al veel verder mee zijn. Daar is een veel groter deel van de opkweek vollegrond en is de consument meer bio-minded. Maar van de andere kant hoeft niet alles bio te worden. Door de biologische productie leren ook de niet-biologische telers steeds duurzamer te produceren, terwijl de markt die impuls tegelijkertijd krijgt vanuit de samenleving en de steeds strenger wordende wet- en regelgeving.”

200 jaar ervaring
Met de fusie bundelt men meer dan 200 jaar plantenkwekerservaring. In de laatste plaats hoopt men dan ook dat door het samengaan een soort kruisbestuiving plaats zal vinden en dat de schaalvergroting en internationalisering nieuwe groeiperspectieven opent voor de medewerkers.

 

Voor meer informatie:
Plantise
www.plantise.com