David Baños en Roque Oller, van CASI:

"Het noorden vraagt om Spaans en dan met name biologisch"

“De tomaten, die we in Spanje telen, onderscheiden zich van de rest", zegt David Baños, marketingdirecteur van CASI. "Het kiezen van de juiste variëteit en een passende behandeling maken het mogelijk om een optimale kwaliteit te verkrijgen. We mogen echter niet voorbijgaan aan de noodzaak om te investeren in nieuwe rassen voor het openen van markten." 


Pakstation van 44 765 m², CASI Aeropuerto

Nieuwe rassen om markten te openen
"Het noorden van Europa vraagt om Spaanse producten en met name om biologische. Deze trend breidt zich uit naar alle Europese markten. Bij CASI blijven we de biologische lijn verder ontwikkelen, terwijl we ondertussen ook partners in biodynamische teelt hebben", vertelt Roque Oller, technisch directeur van CASI.


RAF Tomaat van CASI

De innovatie in exclusieve rassen, zoals de roze Bertink en Tinkwino tomaten, is een van de gebieden waarop CASI inzet. "Consumenten vragen om vernieuwende, duurzame en gezonde producten", aldus David Baños. "Smaak is een van de sleutelfactoren voor de toekomstige Spaanse tomaat. Dat blijkt uit het succes van de traditionele Raf tomaat of van nieuwe variëteiten zoals de Rebelión, van Vilmorin, of de Adora, van HM. Clause".

Consumenten en retailers vragen om nul residu
Maximale residulimieten (MRL) en fytosanitaire voorschriften zijn niet uitsluitend een kwestie van voedselveiligheid. Grote supermarktketens verkopen momenteel producten die voldoen aan veeleisende kwaliteitsnormen. David Baños: "Het aanbieden van dit soort producten helpt hen hun reputatie in de sector te verbeteren. Op dit moment passen grote supermarkten niet alleen de geldende wettelijke regelgeving toe, maar verhogen ze de kwaliteitsstandaarden door hun partners een maximum aantal actieve stoffen op te leggen, zodat hun producten van optimale kwaliteit zijn".

“Een ander nijpend probleem wordt gevormd door plagen, zoals spint, Vasates (mijten), de witte vlieg, en, specifiek voor de tomaat, de Tuta absoluta. Sommige telers hebben ervoor gekozen andere gewassen te gaan verbouwen, maar bij CASI richten we ons op het verbeteren van de geïntegreerde bestrijding in tomaten, door middel van protocollen voor plaagbestrijding. Op deze manier houdt de coöperatie zijn areaal in stand, terwijl er ondertussen ook andere producten bijkomen: courgette, aubergine, paprika, meloen..."

Roque Oller: "Na een jarenlange ervaring weten we dat de beste oplossing voor het bestrijden van plagen een multidisciplinaire aanpak is met de nadruk op specifieke natuurlijke vijanden. Onze ervaring heeft ons geleerd dat traditionele gewasbeschermingsmiddelen alleen op zeer korte termijn werken".

CASI heeft de toepassing van biologische controle verdrievoudigd, met meer dan 1.200 hectare aan geïntegreerde teelt. De doelstelling is om de 100% te bereiken.

“Geïntegreerde bestrijding is nu mogelijk en rendabel"
“Een efficiënte bestrijding is interdisciplinair en moet vanaf het nulpunt beginnen met het pas geplante gewas. Voor CASI is de combinatie met andere hulpmiddelen, zoals feromonen, kassen, hagen, nul-residu producten en traditionele producten etc., een belangrijke optie", aldus Roque Oller.

Roque Oller vertelt dat CASI sterk heeft ingezet op de handmatige verspreiding van Nesibug op de zaaibedden, in samenwerking met deskundigen van Koppert Biological Systems. "De Tuta absoluta slaat agressief toe in de lente. Daarom is het inzetten van natuurlijke vijanden een effectief en betaalbaar instrument. Op die manier behalen we een hoge mate van efficiënte in plaagbestrijding, waarbij het probleem van residuen tot een minimum wordt beperkt en het aantal behandelingen teruggebracht wordt. Nul residu is eveneens een essentiële factor om rekening mee te houden in het aanbieden van het product aan retailers".


Biologische plaagbestrijding tegen de Tuta absoluta

Arbeidskosten en plagen zijn factoren die een negatieve invloed hebben op de prijzen en de teelt van tomaat: "De opbrengst van het gewas is niet altijd winstgevend geweest voor de teler. Dat is duidelijk geworden in de afgelopen tomatenseizoenen. Daarom werkt CASI aan het zoeken naar oplossingen die gunstig zijn voor de gehele keten".

Filmpje: Handmatige verspreiding van nesi op de zaaibedden

 

Voor meer informatie: 
CASI SCA
David Baños Fernández, marketingdirecteur
Roque Oller, technisch directeur                          Ctra. Níjar - La Cañada s/n
04120 Almería
T: +34 950 62 60 07
info@casi.es
www.casi.es



KOPPERT ESPAÑA                                      Armando García, hoofd communicatie en marketing                                                            C/ Cobre 22
Pol. Ind. Ciudad del Transporte del Poniente
La Mojonera (Almería)
T: +34 950 55 44 64
F: +34 950 55 39 05
argarcia@koppert.es
www.koppert.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven