Tholen - Wanneer ben je de beste? De mening van de klant en die van professionals komen niet altijd overeen. Zo was er vanuit de sector kritiek op de uitverkiezing van de AGF-afdeling van Lidl tot "Beste in Groenten en Fruit" door de consument, die bij Lidl de dagelijkse boodschappen doet. Lidl vindt die mening het belangrijkst, aldus de persvoorlichter van Lidl. "De consument kiest voor de 8e keer voor Lidl; een resultaat waar we trots op zijn."
Kwaliteit
De gehanteerde definitie van de kwalificatie “De beste” blijft een onderwerp van discussie, want wat versta je onder het begrip kwaliteit en hoe vergelijk je dat. "GfK baseert de titel consequent op de perceptie van de klant. Voor de meting zijn bijna 6.900 supermarkten door klanten bezocht. Daarbij beoordelen zij de winkel op zes aspecten: aantrekkelijke aanbiedingen; lage prijzen; kwaliteit/versheid; ruime keuze; presentatie; deskundigheid medewerkers. Alle supermarktketens op dezelfde manier beoordeeld en supermarktketens hebben zelf geen invloed op de resultaten", aldus Joop Holla, onderzoeksdirecteur bij GfK.
Smaak
Smaak van AGF wordt niet meegenomen in het GfK-onderzoek. Voor Lidl is het wel één van de uitgangspunten bij het bepalen van het assortiment. "Lidl test gedurende het jaar en afhankelijk van de seizoenen verschillende soorten groente en fruit. Zo hebben we veel verschillende soorten tomaten zodat we onze klanten die tomaat aan kunnen bieden die past bij hun (smaak)voorkeur of bereidingswijze. En blijkbaar wordt dit door onze klanten gewaardeerd", aldus Lidl.