Tholen – Enkele jaren geleden sloegen vier Belgische tomatentelers de handen ineen en richtten het samenwerkingsverband Tomeco op. Inmiddels heeft deze clustering - die onder Coöperatie Hoogstraten valt – acht productielocaties die samen 79 hectare tellen. “Omdat we in de laatste jaren zo hard zijn gegroeid hebben we ons sorteer- en verpakkingscentrum uit moeten breiden. In de bestaande inpakloods zaten we aan ons limiet en waren we niet in staat om te groeien. Momenteel hebben we veel meer capaciteit en is het mogelijk om als telers zelf in productie te groeien of nieuwe leden aan te trekken”, vertelt Tom Lefevre van Hortipower, één van de leden van Tomeco.
“Wij hebben Coöperatie Hoogstraten nodig”
“De insteek van Tomeco is niet de grootste te willen zijn, maar juist om samen te groeien door kennisdeling. Door een aantal dingen gemeenschappelijk te doen, zoals de inkoop van de materialen en de sales, worden wij als tuinders ontlast en kunnen wij ons focussen op het productieproces en de kwaliteit van onze producten”, aldus Tom. Ondanks de verenigde activiteiten is Coöperatie Hoogstraten nog altijd erg belangrijk voor de telers. “Wij sorteren en verpakken wel zelf, maar Coöperatie Hoogstraten heeft de meeste kennis qua sales in huis. Daarom hebben wij er bewust voor gekozen om onze producten niet zelf te gaan afzetten. Wij zijn slechts een onderdeel van de Coöperatie en wij leveren enkel ondersteunende diensten.”
Krachtenbundeling
Net zoals in Nederland is het voor Belgische telers ook lastig om hun glasteeltproductie uit te breiden. “Het is in België zeker niet gemakkelijk om je productielocatie uit te breiden. Echter hoeft groei niet altijd nieuwbouw te betekenen. Bij Tomeco kunnen we een mooie combinatie maken door zelf te groeien en nieuwe telers aan te trekken. Ik denk dat het in toekomst krachtenbundeling alleen maar belangrijker gaan worden. Het is moeilijk om alles in de hele schakel op orde te hebben en in de toekomst gaat dit zeker niet makkelijker worden. Daarom zijn we altijd opzoek naar nieuwe partners zodat we kunnen groeien in wat de klant van ons vraagt”, vervolgt Lefevre.
Belichte teelt
In totaal is bijna 50% van het areaal van Tomeco belichtte teelt. “Ook hebben we ook een gedeelte LED-belichte teelt, zodat we onze klanten jaarrond kunnen beleveren. Daarnaast kunnen we door de samenwerking ook de plantmomenten spreiden, zodat er geen gat in de productie valt. Hoewel de prijzen voor belichtte tomaten het afgelopen jaar wat tegenvielen, blijven wij toch geloven in deze teeltvorm”, zegt Tom. “We telen op vraag van de klant en wij als telers bepalen samen hoe we dit gaan doen. Het is ons doel om door samenwerking een hoogwaardige servicepartner te zijn die aan de Coöperatie en aan de klanten een meerwaarde aan kan bieden.”
Voor meer informatie:
Tom Lefevre
Tomeco Services
+32(0)497 499 492
[email protected]
www.feelgoodtomatoes.com