Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Doorn: "We verwachten dat over vijf jaar 80% van onze handel online wordt verkocht"

Kraaijeveld digitaliseert en lanceert compleet vernieuwd online serviceplatform

Tholen - De snelgroeiende gastronomie-afdeling van Kraaijeveld maakt een flinke inhaalslag op digitaal gebied. Na jarenlange voorbereiding is vandaag een compleet nieuw online bestel- en serviceportaal gelanceerd. Een bestelsysteem speciaal voor klanten. "Dit gaat veel verder dan een webshop."

"De forse groei van de afdeling zorgde ervoor dat het verkoopteam de hele morgen druk was om de vele, veelal kleine, orders in het systeem te plaatsen. Dat kan anders, dacht het bedrijf en ging aan de slag met een nieuw bestelsysteem. "Het is een omgeving waar klanten kunnen bestellen, bestellijsten aan kunnen maken, orderhistorie kunnen vinden, fust retour kunnen melden, certificaten kunnen aanvragen, claims kunnen indienen en nog veel meer", legt commercieel manager Jan Doorn uit.

Bekijk het op 
www.kraaijeveld.com/nl-nl/digitaal

‘’We merken dat niet alleen de gastronomische klanten toe zijn aan een nieuwe bestelomgeving en servicepunt. Ook de klanten van de afdelingen retail en verwerkende industrie zijn geïnteresseerd en worden overgezet op online", aldus de commercieel manager.

De lancering heeft een forse aanloopperiode gehad. Zo introduceerde het AGF-bedrijf twee jaar terug al een digitale prijslijst, waarop klanten direct konden bestellen. Hoewel het systeem prima functioneerde, werd het na enige tijd toch offline gehaald. "We zagen dat klanten toch bleven bellen en onze verkopers gingen daarin mee. Al met al waren we er intern nog niet klaar voor en hadden we onze klanten er niet genoeg in meegenomen", constateert Jan. Dit keer is de knop omgegaan. Verkopers mogen in de middag gerust naar hun klanten bellen voor een praatje pot of de handel doornemen, maar het bestellen gebeurt online. 

Ingezet op jong talent
"Intern was dit een forse omslag. Met name oudere werknemers hadden moeite met deze nieuwe strategie. Om die reden hebben wij ingezet op jong talent, die opgeleid worden om de kneepjes van het vak te leren. Op deze manier kunnen wij expertise blijven aanbieden aan onze klant. Maar wij geloven dat de handel deze kant opgaat en dat we nu deze stap moeten zetten. De markt vraagt om efficiency, transparantie en gemak. Dat is wat wij gaan bieden met deze digitale omgeving", vertelt de commercieel manager. "Het vereist voor de verkopers echt een omslag in denken. Daar moesten ze eerst flink aan wennen, maar ze zijn de voordelen ervan in gaan zien, nu de bestellingen  binnenkomen als de computer 's ochtends wordt opgestart.

Effectiviteit, snelheid, overzicht en gemak
Effectiviteit staat in de nieuwe digitale bestelomgeving centraal. "Veel webshops die starten, proberen op Coolblue-achtige wijze met veel foto's hun producten te presenteren. We hebben goed naar onze klanten geluisterd en die zitten daar op een B2B-platform helemaal niet op te wachten. Zij willen snelheid, overzicht en gemak", vertelt Joost Eggebeen, bij Kraaijeveld verantwoordelijk voor e-commerce. "Klanten weten hoe een doos paprika's eruit ziet, maar willen het assortiment overzichtelijk te zien krijgen, waardoor ze met de bestelling veel tijd kunnen besparen. De lijst is opgebouwd in categorieën, wat zorgt voor overzicht. De klant kan op die manier snel door het assortiment scrollen en een bestelling plaatsen.

Het totale assortiment van Kraaijeveld wordt op de webshop aangeboden. Het systeem is gekoppeld aan het ERP-pakket Navision, waardoor altijd de actuele prijs en beschikbaarheid wordt gehanteerd. Elk kwartier krijgt de webshop een update. Mocht een product niet beschikbaar zijn, dan wordt deze dus automatisch uit de opties gehaald. Zo'n dertigtal klanten hebben de afgelopen weken met het systeem getest. "De grootste uitdaging voor ons vormt nu, na het personeel, om de gebruikers mee te krijgen in deze digitale transitie. We hebben dan ook fors ingezet op demonstraties bij de klant en met hun feedback zijn we weer aan de slag gegaan. We zien dat de klanten die nu met het platform werken erg enthousiast zijn. Aan ons de taak om met goede content een community-sfeer te creëren, zodat mensen blijven terugkomen", vertelt Joost.

Jan verwacht niet het voordeel van telefonisch bijverkopen te missen. "Software is veel slimmer dan een verkoper. Op basis van data kun je je klanten nu veel gerichter bedienen. Zeker in stresssituaties kan een verkoper fouten maken, dat doet de computer niet. Daarbij worden de mogelijkheden veel groter, omdat mensen 24/6 per week, overal waar ze willen, kunnen bestellen. De verkoper krijgt hierdoor een andere rol, meer in de zin van accountmanager of buitendienstmedewerker, dus het gaat niet ten koste van het persoonlijke contact. De verkoper krijgt juist meer tijd om de relatie met de klant naar een hoger niveau te tillen. Wel zie je dat de functie van inkoop en marketing hierdoor steeds belangrijker wordt."

Rest van de branche volgt later
"We hebben het systeem samen met Incentro razendsnel in 8 weken ontwikkeld. Zij krijgen inmiddels veel aanvragen van andere Hollandse AGF-bedrijven. Dat verbaast me niet, de AGF-sector heeft lang achter gelopen in digitalisering, zeker ten opzichte van bijvoorbeeld de bloemenbranche, maar dat zal de komende vijf jaar flink gaan veranderen. Wij verwachten dat over vijf jaar 80% van onze handel online verkocht wordt!"

Naast Incentro heeft Kraaijeveld samen met Addition Solutions de afgelopen twee jaar een branchespecifieke oplossing gemaakt, met behulp van Microsoft Dynamic Software (ook wel Navision). Deze software heeft ervoor gezorgd dat de groothandel optimaal kan functioneren. Dit is de basis geweest om het online platform tot een succes te maken. De achterkant van het online platform sluit naadloos aan op het NAV-systeem, wat zorgt voor een optimaal proces.

Lees meer over de voordelen van online op https://www.kraaijeveld.com/nl-nl/digitaal  of meld u aan als klant: https://www.kraaijeveld.com/nl-nl/registreren

Voor meer informatie:
Jan Doorn
Kraaijeveld
Herenlaan 27
3155 DC Maasland
Tel.: 010 750 43 33
jan.doorn@kraaijeveld.com
www.kraaijeveld.com

Duco Zitman
Incentro
Van Deventerlaan 20
3528 AE Utrecht
Tel.: 0307670180
duco.zitman@incentro.com
www.incentro.com

Edward Venema
Addition Solutions
Berkstraat 100
7572 CD Oldenzaal
Tel.: 0541 760040
edward@additionsolutions.nu
www.additionsolutions.nu