Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nog 1000 bedrijven wachten op PlanetProof certificering

Eind 2018 kondigde SMK de introductie van ‘On the way to PlanetProof’ aan ter vervanging van het vroegere keurmerk Milieukeur. Inmiddels heeft PlanetProof zich tot topkeurmerk ontwikkeld en prijkt het blauwe logo op producten in de schappen van vrijwel alle retailers in Nederland. Dit betekent dat er ook een definitieve omslag plaatsvindt onder de telers en boeren. Certificerende instantie Kiwa voorziet dat door de huidige marktdruk nog 1.000 bedrijven voor PlanetProof gaan. 

Duurzaamheid dringt door
Het nieuwe keurmerk belooft retailers en consumenten duurzame geproduceerde zuivel en AGF-producten door het  waarborgen van productiemethoden in balans met de draagkracht van onze planeet. Dit in antwoord op het groeiende bewustzijn en onbehagen bij consumenten dat wij te maken hebben met eindige hulpbronnen waar verstandig mee omgegaan moet worden. Jeroen Eerkens, Productmanager Horticulture: “Vanuit de sector werd begin dit jaar nog met argusogen naar de introductie van PlanetProof gekeken. Maar wij zien nu dat PlanetProof enorm sterk in opmars is. De druk vanuit retailers en consumenten maakt dat telers de urgentie van PlanetProof inzien. Volgens de gegevens van SMK zijn er nu ruim 660 bedrijven gecertificeerd en binnen een jaar zullen daar nog zo’n 1.000 bedrijven bijkomen die gecertificeerd moeten worden. Veel telers en boeren zijn nu bezig met certificering of oriënteren zich op de mogelijkheden.”

Gezonde sector
Voedselproductie zonder nadelig effect op het milieu vergt een lange weg. Vandaar de naam ‘On the way to PlanetProof’. Daarbij gaat het ook om een economisch gezonde sector. “Veel van de maatregelen leiden op langere termijn tot effectiever gebruik van de bodem, het verlagen van energiekosten en het terugdringen van verspilling. Bovendien zijn op dit moment winkelketens en consumenten bereid iets meer te betalen, evenals voedingsmiddelenproducenten. Duurzaamheid is dan toch iets waar wij met zijn allen voor gaan”, aldus Jeroen Eerkens.

Vanavond behandelt het programma 'Keuringsdienst van Waarde' de PlanetProof certificering. Wat betekent dat? En wat hebben boeren gedaan om PlanetProof te worden? Vanavond 20:25 op NPO3

Publicatiedatum: