Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bernd Kugelmann over de opmars van bio-pompoenen in de Duitse retail

"Pompoenen worden steeds meer een jaarrondproduct"

Vlak voor de pompoenoogst van dit jaar hebben de Duitse discounters het assortiment radicaal omgegooid: nadat in 2018 in geen enkele winkel standaard pompoenen in biokwaliteit in het assortiment zaten, werden in 2019 alle conventionele pompoenen uit het assortiment geschrapt. "Afgelopen jaar hadden we problemen bij de afzet, dit jaar loopt het bijzonder goed", aldus Bernd Kugelmann, die met zijn biobedrijf in de regio Kandel hoofdzakelijk courgettes, pompoenen, bleekselderij, veldsla en prei teelt. "Door deze beslissing vlak voor de oogst hadden collega's met conventionele pompoenen grote problemen om de producten aan de man te brengen: de groenten bederven nu op de akkers."

De vraag naar pompoenen, die traditioneel eerder in de herfst en winter verkocht werden, groeit verbazingwekkend en consumenten vragen steeds vroeger naar pompoenen. "Het wordt steeds meer een jaarrond product."

De Hokkaido is daarbij de belangrijkste pompoensoort: "De Butternutpompoen bijvoorbeeld is nog niet zo bekend onder de consumenten. Hierdoor vindt men dit product eerder bij de conventionele supermarkten en niet bij de discounters."

Om dezelfde reden heeft Bernd ook besloten om geen muskaatpompoenen te telen. Of het areaal in de toekomst uitgebreid zal worden, hangt nu van de verdere belangstelling vanuit de discounters af.

Qua prijs zijn de biopompoenen bij de natuurvoedingswinkel en bij de discounters even duur: "Velen vreesden voor dumpprijzen toen Lidl Bioland producten aan ging bieden. Dit is uiteindelijk echter niet het geval. De vraag vanuit de natuurvoedingshandel is niet groot genoeg en stagneert - de klassieke retail is flexibeler wat de hoeveelheden betreft."

Bernd ziet niet alleen bij de pompoenen een snelle groei bij de bio-producten. "In de Pfalz registreren we jaarlijks, zowel wat betreft het oppervlakte alsook de omzet, een groei van 15-20%." Bijzonder populair voor de biologische teelt zijn groentensoorten, die vaak met schil gegeten worden of voor babyvoeding gebruikt worden. "Ik neem aan dat we de ontwikkeling van de bio-pompoenen in de retail in de komende jaren ook bij wortelen en courgettes gaan zien."

De retail zoekt steeds vaker direct contact met telers, zonder tussenkomst van tussenhandelaren. Ook de logistiek valt zo onder de taken van Bernd. Het grootste deel van zijn producten wordt via transportondernemers aan de centrale magazijnen van de ketens geleverd. Deze trend heeft wederom ook een groei van de bedrijven op het gebied van verslogistiek in de regio tot gevolgd, vertelt hij. "Bovendien hebben we inmiddels twee eigen vrachtwagens (7,5 ton) en een grote Sprinter waarmee we last minute bestellingen of extra leveringen kunnen bezorgen. Een service die onze klanten bijzonder weten te waarderen. We rijden spontaan ook weleens tot in het Ruhrgebied voor een extra lading – en dat wordt ook gewaardeerd."

Voor meer informatie:
Bernd Kugelmann
Pfalzbio GbR
Sonnenweg 1
76870 Kandel
Telefoon: 07275 / 9 51 77
E-mail: info@pfalzbio.de
Web: http://pfalzbio.de/

Publicatiedatum: