Het komkommerseizoen gaat deze week van start in Almería en de verwachtingen zijn goed. "De eerste partijen komkommers zijn goed. Het is een product met een zeer goede afzet buiten Spanje. Ons areaal breidt zich steeds verder uit en onze coöperatie krijgt steeds meer leden", vertelt José Miguel López, directeur van Hortamar, een coöperatie die is gespecialiseerd in de teelt en afzet van komkommer.
"Duitsland blijft het land dat het grootste volume vraagt. We werken met drie maten komkommers die ideaal zijn voor deze markt. Op dit moment bestaat 80% van onze oogst uit die drie maten. De andere maten, zoals de 12G, met een gewicht van meer dan 500 gram, hebben echter ook een markt", licht José Miguel López toe.
"Als het gaat om de verpakking is het duidelijk dat er specifieke voorkeuren zijn. Er is een toenemende vraag naar onverpakte, niet-geplastificeerde komkommer. Om het transport te vergemakkelijken, worden de kratten afgedekt met een zak die op de plaats van bestemming gerecycled wordt", voegt J.M. López toe.
"Onze apparatuur is uitgerust met plastificeerovens. Wanneer een klant om geplastificeerde komkommer vraagt, moeten de komkommers het traject twee keer doorlopen: één keer met de oven uit, voor de sortering zonder plastificering, en de tweede keer met de oven aan, om het folie aan te brengen. Als alle klanten zouden vragen om onverpakte komkommers zou het gemakkelijker en zeker goedkoper zijn: naast dat er minder plastic gebruikt zou worden, zou er geen energie verbruikt worden voor de ovens. Momenteel zijn het de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk, landen met een vraag naar kleine maten, die om geplastificeerde komkommers vragen", aldus López.
Parallel aan het komkommerseizoen worden er courgettes geoogst. Hoewel het gaat om een product dat op kleine schaal geteeld wordt, is de vraag wel stabiel en wordt er een grotere oogst verwacht in de regio Níjar. "Wij houden ons areaal klein en verbouwen ze op slechts vijf tot vijftien hectare", aldus López.
Een ander product met een beperkte maar stabiele vraag is hete peper. Het bedrijf heeft een areaal van zeven tot acht hectare dat gewijd is aan dit gewas. Het seizoen zal in de eerste of tweede week van oktober van start gaan.
"Het is een product met een laag volume, maar met een stabiele vraag. Vorig seizoen lag de vraag echter wel iets hoger. Een aantal problemen met de teelt in andere regio's zorgden voor een gat op de markt. Het is een product met een stabiele consumptie, die weinig schommelt", stelt de directeur.
Met meer dan 40 jaar ervaring, 250 leden en een areaal van ruim 350 hectare, heeft Hortamar zo'n 400 werknemers in dienst en exporteert het bedrijf 90% van zijn oogst naar 30 landen. Dit jaar begint de coöperatie met de afzet van zijn gecertificeerde biologische lijn, nadat verschillende leden biologisch zijn gaan telen. Het doel is om in het komende jaar de 30 hectare aan biologische teelt te bereiken en om uit te blijven breiden. Ook wil Hortamar een volledig onafhankelijk magazijn oprichten voor zijn biologische producten, bedoeld voor het gehele proces, vanaf de ontvangst tot de bewerking van de producten.
Meer informatie:
José Miguel López, presidente
HORTAMAR
Carretera de Alicún 148
04740 Roquetas de Mar (Almería)
T: +34 950 33 82 05
[email protected]
www.hortamar.es