Nicole Stjernsward, die onlangs is afgestudeerd aan het Imperial College in Londen, is de bedenker van Kaiku, een systeem waarmee planten door middel van een verdampingstechniek worden omgezet in verfpigmenten. Avocado's, granaatappelen, bieten, citroenen en uien zijn een aantal van de producten die in de Kaiku verwerkt kunnen worden tot grondstof voor inkt en verfstoffen.
Stjernsward ontwierp de Kaiku om een natuurlijk alternatief aan te kunnen bieden voor kunstmatige pigmenten, die in veel gevallen schadelijk zijn.
De schillen en vellen worden in water gekookt om de verfstof te produceren, die vervolgens wordt overgeheveld naar een reservoir in het Kaiku-systeem. Samen met hete perslucht wordt de verfstof door een verstuiver in een glazen reservoir geperst. De fijne nevel die hierbij ontstaat is zo heet dat hij vrijwel meteen verdampt. De droge deeltjes worden in een reservoir opgevangen.
"Door over te schakelen op natuurlijke verfpigmenten, wordt het gemakkelijker om producten te recyclen, vertelt Stjernsward aan Dezeen.
"Aangezien veel van de synthetische pigmenten die vandaag de dag gebruikt worden schadelijk zijn, wordt kleur al gauw als een 'besmetting' van het kringloopprincipe gezien," voegt ze eraan toe. "Ik hoop hierin verandering te kunnen brengen."
Stjernward begon haar project met het interviewen van kunstenaars en had een ontmoeting met David Peggie, die als scheikundige verbonden is aan de National Gallery in Londen, om meer te weten te komen over de verfpigmenten waar zowel oude meesters gebruik van maakten als die hedendaagse schilders gebruiken.
Oorspronkelijk waren verfpigmenten afkomstig uit de natuur. Zo werd blauw verkregen uit lapis lazuli stenen, geel uit okerklei en rood uit de vermalen vleugels van kevers. Groenten, zoals uien, werden vroeger gebruikt voor het verven van textiel.