Tholen - Gisteren startte de eerste dag van de Asia Fruit Logistica. Ondanks de recente onrust in Hong Kong begon de beurs goed. Hoewel de beveiliging merkbaar aangescherpt is, waren er geen tekens van enige verstoring, noch tijdens het event, noch in de omgeving, zoals in de treinen of in de stad.
De beurs heeft een mooi aantal standhouders en slechts enkele bedrijven hebben hun deelname ingetrokken. Zo zijn enkele Thaise bedrijven niet op komen dagen. De bezoekersopkomst is echter duidelijk minder dan afgelopen jaren. Italiaanse standhouders geven aan de komende dagen meer bezoekers te verwachten. Een Thais bedrijf gaf aan dat een paar Nederlandse klanten hun plannen om de beurs te bezoeken hebben geannuleerd.
Enza Zaden
Wat betreft de producten die eruit gelicht worden, concentreren de Turkse bedrijven zich vooral op het vijgen- en citrusseizoen. Sommige Turkse standhouders woonden eerst een beurs in India bij voor ze naar Hong Kong reisden. Egyptische bedrijven zijn fan van de beurs en ondanks de rustige start, zijn ze blij dat ze in Hong Kong zich kunnen presenteren. Thaise bedrijven richten zich vooral op durian, Vietnamese bedrijven op kokosnoten en dragonfruit, Japanners op appelen en perziken.
Frank, Desmond, Robbert, Pepijn and Jake van Levarht
Nieuw-Zeelandse uientelers hebben een fantastisch exportseizoen naar Europa achter de rug en hopen deze markt gedeeltelijk te behouden. Nieuw-Zeelandse appelexporteurs geven aan dat ze dit seizoen 50% meer naar Azië hebben geëxporteerd en zien onder meer een stijgende vraag naar biologische producten. De Australiërs willen bananen naar Azië exporteren, het liefst de premium biologische variant om zich te onderscheiden van de concurrentie.
De Belgische afvaardiging met onder meer Coöperatie Hoogstraten
Voor de Italianen zijn de kiwi's en appelen de grootste exportproducten voor het Verre Oosten. Het seizoen is net begonnen en de vooruitzichten zijn goed. De Italiaanse consul-generaal in Hong Kong, Clemente Contestabile, bezocht op de eerste dag al de Italiaanse standhouders.
Team Aartsen Asia voor de opvallende stand
Opvallend was de stand van Aartsen, die 'out of the box' als kartonnen doos was ontworpen. "Je ziet gedeeltelijk wat er in de stand gebeurt, maar niet alles. Dat maakt mensen nieuwsgierig. We wilden dit jaar iets unieks, na wat brainstormen kwamen we op dit ontwerp", vertelt Menno van Breemen.
Uiteraard gebruiken bedrijven de beurs ook om noviteiten te melden. Zo ondertekenden RK Growers en Dole China een intentie-overeenkomst tot samenwerking. Dole China zal het Europese fruit van RK Growers vermarkten op de Chinese markt, te beginnen met Dali gele kiwi's.