Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Antonio Sánchez, nieuwe CEO Murgiverde, wil naar 100% biologische teelt toe

"Paprikaseizoen Almería zal dat van vorig jaar overtreffen"

Murgiverde, een van de grootste Spaanse groenten- en fruittelers met jaarlijks 180 miljoen kilo paprika, komkommer, (water)meloen, tomaat, courgette en aubergines, heeft een nieuwe CEO. Antonio Sánchez volgt Manuel Galdeono op, die het bedrijf 20 jaar lang leidde. 

Antonio Sánchez Baños begon al op zijn achttiende te werken voor het bedrijf, dat toen nog Ejidoverde heette, waaronder tien jaar in directiefuncties. 


Antonio Sánchez Baños, nieuwe directeur Murgiverde

Goede verwachtingen voor Spaanse paprika
"Het seizoen van vroege paprika staat op het punt te beginnen in Almería. Binnen een week zullen we al rode paprika op de markt hebben. Het is een goed moment met een gat in de markt dat Nederland niet kan vullen. De eerste California paprika's vinden aftrek en er kunnen goede prijzen worden verwacht. Dat is goed nieuws na het moeilijke seizoen van late paprika dat in april eindigde", aldus Antonio Sánchez.

Volgens Sánchez is de gele paprika het meest gevraagd (voor driekleurige pakketten), ondanks dat deze het duurste is. De groene paprika, die nog steeds het goedkoopste is doordat hij gemakkelijk te oogsten is en een grotere opbrengst per plant oplevert, wordt ook niet minder populair.

De oogst van dit jaar zal de voorgaande overtreffen, met zo'n 60.000 ton of meer. "De prijzen schommelen, dat is gebruikelijk. Daarom is het ideaal voor telers en bedrijven om contracten en wekelijkse prijzen te combineren. Dat is het beste model om de markt te stabiliseren: het spreiden van risico's", aldus Antonio Sánchez.

Duidelijke inzet op biologisch
Oud-directeur Manuel Galdeano had al te kennen gegeven om over te stappen op 100% biologische teelt en de nieuwe directeur zal deze zelfde lijn volgen.

"Natuurlijk is dit in sommige gevallen, zoals bij substraatteelt, moeilijk. Maar het biologische product is wel de toekomst. We verkopen geen groenten en fruit, maar gezondheid. We zetten zelfs ook in op de biodynamische teelt".

"De consument vraagt om biologische producten, dat is een feit. Bijna alle supermarkten beschikken al over een biologische lijn. Ook voor biodynamische groenten en fruit is er markt, hoewel het voorspellen hier moeilijker is aangezien het de consument is die beslist.

Murgiverde loopt voor: we hebben al teeltbedrijven met het Demeter-certificaat voor biodynamische teelt, met Palermo paprika's, rode en gele California paprika's en komkommer. Het is niet makkelijk: een teeltbedrijf moet 10% aan biodiversiteit hebben en er mag geen enkel fytosanitair product gebruikt worden".

“45% van de teelt van Murgiverde is al biologisch. Er is sprake geweest van een duizelingwekkende groei en nu vertraagt het aangezien de omschakeling langzaam verloopt. Het is echter onze doelstelling om 100% biologisch te worden".

"De grootste hindernis wordt gevormd door de stijgende temperaturen van de afgelopen jaren, die plagen veroorzaken en een gemakkelijke bestrijding verhinderen. Een voorbeeld is de bladluis, die niet met sluipwespen bestreden kan worden als het te heet is. De warmte zorgt voor problemen op vroege teeltbedrijven en in kassen is het moeilijk om de temperaturen beneden de buitentemperaturen te houden. Biologische paprika en komkommer zijn het meest kwetsbaar. Onderzoek levert oplossingen op, maar het gaat langzaam", legt Antonio Sánchez uit.

Biologische komkommer: twaalf maanden per jaar beschikbaar
“Op dit moment beginnen we met de afzet van conventionele komkommer. Er is sprake van een goede vraag en het seizoen zal beginnen met goede prijzen, veel beter dan vorig seizoen, toen Nederland erg vroeg begon en daarmee terrein won van Almería. Er is een bepaalde hoeveelheid kou nodig voor de groei van de plant", stelt Antonio Sánchez. "De biologische komkommer bieden we twaalf maanden per jaar aan en er zijn niet al te veel schommelingen. Het is een stabielere markt".

Vermindering plastic ook gunstig voor telers
Het is duidelijk dat supermarkten inzetten op de vermindering van plastic. "Bepaalde veranderingen in verpakkingen kunnen de export bemoeilijken. Een onverpakt product kan minder lang bewaard worden en is kwetsbaarder. Alternatieve verpakkingen, van biologisch afbreekbaar materiaal, maken het product te duur en zijn wellicht geen langetermijnoplossingen. Het is echter ook een gegeven dat de trend om het aantal verpakkingen terug te dringen een snellere verversing van de inhoud van de schappen vereist, waarvan alle schakels in de keten kunnen profiteren. De teler moet regelmatiger leveren, zodat er een hogere omloopsnelheid ontstaat die zijn opbrengsten ten goede komt. Tegelijkertijd heeft de consument nog versere producten tot zijn beschikking", aldus Antonio Sánchez.

Het bedrijf
Murgiverde heeft 800 leden, met een totaal van 1.300 hectare. Dit jaar zal de omzet van het bedrijf de €170 mln overstijgen.

De oogst van het bedrijf wordt grotendeels voor de export bestemd, naar geheel Europa, de V.S. en Canada. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Scandinavië en Oost-Europese landen zijn al jarenlang de belangrijkste Europese importeurs.

 

Voor meer informatie:
Antonio Sánchez
Murgiverde
C/ Pérgola, 51
04700 El Ejido (Almería)
T: +34 950 48 90 90
info@murgiverde.com
www.murgiverde.com

Publicatiedatum: