De MVO Nederland Academie en marketingadviesbureau The Terrace organiseerden op 6 december het symposium MVO in de Food- en Agribusiness. Het was de afsluiting van de MVO-expeditie Food- en Agribusiness, een leertraject waarin twaalf bedrijven samen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) implementeerden in hun organisatie met behulp van de internationale richtlijn ISO 26000. Gezien de positieve ervaringen van de deelnemers wil het ministerie van Economische Zaken (EZ) de toepassing van ISO 26000 in Agrifoodbedrijven stimuleren. Tijdens het symposium maakte Kees Lever, directeur Plantaardige Agroketens & Voedselkwaliteit van het ministerie van EZ, bekend een vervolg op de expeditie te financieren. ISO 26000 hielp de deelnemers aan de expeditie bij de integratie van MVO in hun beleid, het stellen van prioriteiten en het communiceren met (internationale) klanten en stakeholders. Bovendien biedt het hen nieuwe marktkansen.
Het ministerie van EZ financiert in 2013 drie MVO-expedities voor de kleinere MKB bedrijven met minder dan dertig medewerkers. Een belangrijke doelgroep, volgens Gerard Teuling, sectormanager Food- en Agribusiness bij MVO Nederland. “Ook deze groep heeft behoefte aan het verduurzamen van haar keten, maar minder budget dan grote bedrijven. Met de expeditie willen wij een betaalbaar en praktisch product aanbieden voor groot- en kleinbedrijf. Deze financiering zorgt ervoor dat de kosten voor tientallen MKB bedrijven beperkt zijn.”
Lessons learned
Het symposium stond geheel in het teken van de lessons learned tijdens de afgelopen expeditie. Die werden gepresenteerd in de vorm van een publicatie
‘MVO in de Food- en Agribusiness, SAMEN DOEN!’. De meeste bedrijven namen deel aan de expeditie, omdat ze zochten naar een efficiënte methode om hun bedrijf te verduurzamen. “ISO 26000 bleek daarbij een handig hulpmiddel”, aldus Pierre Hupperts, partner bij The Terrace. “De internationale richtlijn is te gebruiken in de communicatie richting klanten en helpt bedrijven om MVO structureel op te pakken en te integreren in hun beleid. Ook geeft de richtlijn een totaaloverzicht en ondersteuning bij het stellen van prioriteiten. Daarnaast vonden de deelnemers het interessant om met elkaar te leren en een blik in elkaars keuken te werpen. Vooral het werken in groepsverband en de nieuwe klantencommunicatie biedt hen nieuwe marktkansen.”
A-ware Food Group eerste Zelfverklaring
De deelnemers konden de expeditie afsluiten met een Zelfverklaring ISO 26000 onder begeleiding van Hans Kröder (Learn2Improve).
A-ware Food Group deed dat als eerste. “ISO 26000 is voor ons een goede kapstok om het MVO-beleid gestructureerd uit te werken. Wij zijn gestart met de expeditie omdat we onze ervaringen wilden delen met andere expeditieleden en experts en om ons eigen MVO-beleid aan te scherpen. Bovendien maken wij hiermee voor onze medewerkers, klanten en andere stakeholders (ook internationaal) inzichtelijk hoe wij werken aan MVO. Het ondertekenen van de Zelfverklaring helpt daarbij”, aldus Robert van Ballegooijen, binnen de directie van A-ware Food Group verantwoordelijk voor MVO.
Deelnemers
Andere organisaties die deelnamen aan de MVO-expeditie zijn: The Greenery, Amacore Seafood / Open Seas, Maison Blanche Dael, Bisschopsmolen, M. van den Oever Boomkwekerijen, Ecostyle, Koppert Cress, Intertaste, Hoogesteger, de Vereniging voor Keurslagers en Cono Kaasmakers.
Volgende expeditie MVO in de Food- en Agribusiness
De MVO-expeditie is een leertraject van vijf maanden waarin bedrijven uit de Food- en Agrisector actief aan de slag gaan met ISO 26000. Stap voor stap leren zij met de richtlijn te werken en onderzoeken ze wat het kan betekenen voor hun organisatie. Onder leiding van MVO- en marketingexperts werken zij aan hun MVO-beleid en de implementatie ervan. Aan het einde van het traject ondertekenen zij een Zelfverklaring waarmee ze aan de buitenwereld laten zien wat hun MVO-doelen en -prestaties zijn. De MVO-expeditie wordt georganiseerd door de MVO Nederland Academie en The Terrace. De
volgende MVO-expeditie start begin 2013.
Reacties van deelnemers aan de MVO-expeditie Food- & Agribusiness
“De onverwachte meerwaarde van de MVO-expeditie zat in de dialoog met andere deelnemers. Het was zeer inspirerend om te zien hoe andere bedrijven met MVO bezig zijn. We zijn tenslotte allemaal agrariërs en lopen deels tegen dezelfde zaken aan. Dat schept een hechte band.”
“MVO als basis voor duurzame winst, daar waren we al lang van overtuigd. Maar hoe kunnen we meer structuur aanbrengen in onze MVO-activiteiten? Daar gingen we mee aan de slag in de MVO-expeditie met als resultaat dat MVO binnen het bedrijf is teruggebracht naar een pragmatische aanpak die ook economische doelen dient.”
“Grote bedrijven met veel afdelingen, zoals The Greenery, lopen het risico dat de MVO-activiteiten als los zand aan elkaar hangen. Met de MVO-expeditie wilden wij meer structuur en samenhang aanbrengen. Het resultaat: een speciale projectgroep, die vanuit de verschillende afdelingen toezicht houdt op de MVO-doelstellingen, per thema bekijkt welke afdeling het oppakt en de realisatie ervan bewaakt. Zo wordt MVO door de hele organisatie gedragen.”
MVO Nederland
MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004 is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid en/of NGO’s. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt meer dan 2.000 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar tientallen partners bij. Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van eenpersoonsbedrijven tot multinationals.
MVO Nederland faciliteert haar achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. Speerpuntthema’s in 2012 zijn transparantie, ketenverantwoordelijkheid/duurzaam inkopen en mensgericht ondernemen. Ook aan participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt besteedt MVO Nederland in 2012 extra aandacht.
MVO Nederland Academie
In januari 2012 heeft MVO Nederland de MVO Nederland Academie opgericht. De MVO Nederland Academie biedt diverse MVO-opleidingen en –trainingen, van basistrainingen over MVO tot masterclasses, expedities en maatwerktrajecten, zoals in-company trainingen.
Over The Terrace
The Terrace is het strategiebureau dat organisaties helpt bij het activeren van duurzaamheid en MVO. Dit doen we door strategievorming en –implementatie van MVO en duurzaamheid en de vertaling van die strategie naar de markt en de interne organisatie (meaningful marketing & communicatie).
Wij geloven dat merken de kracht hebben om de wereld te veranderen, en dat bedrijven waardevolle betekenis kunnen leveren aan hun klanten, medewerkers en de samenleving waarin zij opereren. Het is onze ambitie om bedrijven en consumenten te inspireren om betere, meer duurzame keuzes te maken. The Terrace bouwt en versterkt merken, behandelt positioneringsvraagstukken en weet de consument te bereiken.
Wij helpen onze klanten met het vinden van de kansen die er liggen op MVO gebied en het vertalen naar korte-, midden-, of lange termijn strategieën. We gaan uit van de kracht van de organisatie, de trends in de markt en de maatschappelijke omgeving. We vertalen dit in een inspirerend actieplan. Met als doel: maatschappelijke meerwaarde en innovatie.