Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Deckers in zomereditie IN2 Maas & Waal

Koeltransport: een zaak van positiebehoud

Dat de 24/7 gobal economy veel zakelijke kansen biedt is inmiddels bij de meeste ondernemers wel bekend. Dat leidt echter ook tot uitdagingen. De klant vereist bijvoorbeeld snelle levering van datgene wat hij heeft besteld en mate name in de distributie leidt dat tot logistieke uitdagingen. IN2 Maas & Waal spreekt in haar zomereditie met Jan Deckers, directeur/eigenaar van transportbedrijf Jan Deckers jr. uit Ammerzoden over de uitdagingen in zijn branche. Hij richt zich vooral op het transporteren van bederfelijke goederen voor de foodsector.

Vroeger was simpeler
“Ons bedrijf kent een lange traditie in het vervoer van bederfelijke waar”, vertelt Deckers. Vroeger werd dat met paard en wagen direct van het veld naar de veiling gebracht en mijn grootvader ging met een auto met verse waar langs de deuren. Mijn vader bouwde een hal waar ondernemers in groenten en fruit konden komen kijken wat zij wilden kopen. Van daar uit hebben we ons uiteindelijk gespecialiseerd in het vervoer van groenten, fruit, bloemen en zuivel, voornamelijk in de Benelux en een beetje in Duitsland.”

Snel en nauwkeurig werken
De belangrijkste verandering in de markt van de laatste 50 jaar vindt Deckers de doorbraak van communicatie en innovatie. “Het klantcontact verloopt veel directer en de snelheid van data- en orderverwerking is enorm toegenomen. Elke avond maken we voor de volgende dag een nieuwe puzzel die steeds weer verandert. Dat voortdurend verschuiven vereist een strakke efficiency. De grote uitdaging daarbij is de concurrentie uit de lage lonen landen. Die dwingt transporteurs van bederfelijke waar zich voortdurend te blijven onderscheiden. Relatiebeheer is dan ook essentieel geworden.”

Effectiviteit en duurzaamheid
De internationale transportmarkt is volgens Deckers continu in beweging. “Fijnmazige stadsdistributie is een groeiend probleem. Onder druk van de duurzaamheidseisen zal die steeds meer elektrisch gaan werken. Voor ons betekent dit, dat we met grootschalig transport vooral onze weg naar Hubs aan de rand van de stad moeten gaan vinden. Ook ons rijden zal duurzamer moeten worden. Ik voorzie een ontwikkeling via het rijden op LNG naar het volledig rijden op waterstof. Om zo effectief mogelijk te kunnen distribueren is het noodzaak om de beladingsgraad daarbij zo hoog mogelijk te houden en zo veel mogelijk effectieve kilometers te rijden.”

Koel aanleveren
Het vervoer van bederfelijke producten moet vanzelfsprekend koel gebeuren. Deckers: “Met onze relatief korte rijtijden is het helaas niet mogelijk om onze ladingen terug te koelen. We moeten volstaan met het op temperatuur houden daarvan. Het is dus van groot belang dat onze opdrachtgevers de lading koel aanleveren en dat is vanzelfsprekend de verantwoordelijkheid van de producent en/of verlader.”

De concurrentiepositie
Een andere uitdaging waarmee vervoerders te maken hebben is het tekort aan beroepschauffeurs. “In de nabije toekomst krijgen we steeds meer te maken met een groeiend chauffeurstekort. Vergrijzing, een lage nieuwe aanwas en hogere loonkosten verzwakken onze concurrentiepositie steeds meer en dat wordt nog versterkt door de groei van het koelvervoer over water en per spoor en schaalvergroting, het vervoer per container. Het aantal bewegingen is zodanig, dat wegen, waterwegen en luchtwegen dichtslibben. Kijk maar eens op Flightradar: ons luchtverkeer is net zo druk als de A2 in de spits.”

Positiebehoud
Volgens Deckers richten Nederlandse exporteurs zich voornamelijk op de kleine en middelgrote vervoersmarkt. “De grote internationale spelers richten zich steeds meer op het grootschalige vervoer en maken uitgebreid gebruik van de innovaties die daar plaatsvinden. Voor ons al kleinere speler is het dus van belang dat we ons onderscheiden op het gebied van service en efficiency, op duurzaamheid en op het behalen van zo veel mogelijk certificaten. Alleen zo kunnen we voorkomen dat we door de 24/7 global economy worden weggevaagd.”

De handel over koeltransport
Piet Daniëls is MT-lid bij handelsbedrijf Scherpenhuizen BV in Eindhoven, al jarenlang opdrachtgever voor Deckers. Scherpenhuizen verpakt, vermarkt en vervoert vers groente en fruit naar alle Europese landen. Piet is in het Brabantse familiebedrijf verantwoordelijk voor Logistiek, Transport en het wagenpark.

Daniëls: “Van de teler vervoeren wij vers groente en fruit naar ons warehouse van 40.000 m², waar de producten gekoeld per product worden opgeslagen in gespecialiseerde koelcellen. Daar koelen we ze langzaamaan terug tot 13 graden. Vanuit daar verladen we ze zo snel mogelijk en transporteren we de verse waren naar onze Europese afnemers. DE producten gaan op de juiste temperatuur de wagen in en bij aflevering vindt er nog een laatste check plaats.”
Volgens Daniëls is het transporteren van verse waren een specialistisch karwei. “Het is de grote uitdaging om de producten zo snel mogelijk en in uitstekende kwalitatieve conditie bij de klant te krijgen. We streven dan ook naar samenwerking met logistieke bedrijven die beschikken over de juiste kennis, service verlenen, met korte lijnen communiceren en een mooie vloot hebben. Met die bedrijven streven we altijd naar een lange termijn-samenwerking. Jan Deckers voldoet aan al onze criteria, vandaar onze langdurige samenwerking. Onze goede klik is daarbij belangrijk.”

De grote uitdaging om vers voedsel zo snel mogelijk bij de klant te krijgen blijft volgens Daniëls vooralsnog een zaak van wegtransport. “Via spoor- en waterwegen gaat het vervoer nog te omslachtig. Zo kost het overladen veel tijd. Met de vrachtwagen ben je veel flexibeler en daarom zal die het transport van verse producten voorlopig nog wel blijven beheersen.”

Bron: IN2 Maas & Waal 

Voor meer informatie:
Jan Deckers jr.
E: jan@jandeckersjr.nl
www.jandeckersjr.nl

Publicatiedatum: