Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Inkoper Robert van der Kooij, de man van 30 miljoen

Van een complete inrichting voor een hotel inkopen naar miljoenen verpakkingen voor groenten. Het was nogal een overgang voor Robert van der Kooij vorig jaar september. Sinds bijna een jaar is hij verantwoordelijk voor de inkoop bij Van Nature. En daarmee de man die alles, nou ja bijna alles, weet van verpakkingen, substraatmatten en nog veel meer teeltgerelateerde producten.

Tien jaar lang regelde Robert de inkopen voor twee Amsterdamse hotelketens. De nieuwsgierigheid naar een compleet andere branche bracht hem in Barendrecht. Daar heeft hij de inkoopgroepen onder zijn hoede. Eén voor de verpakkingen en een inkoopgroep die collectief alles inkoopt wat met de teelt te maken heeft. Van substraatmatten en biologische gewasbescherming, tot wat een teler maar wil. ‘Voor de telers die deel uitmaken van de laatst genoemde inkoopgroep kopen we centraal in. De teler hoeft niet continu met vertegenwoordigers om de tafel te zitten. En wij kunnen een gunstige prijs afspreken die hij in zijn eentje wellicht niet gehaald had. Door een heleboel volume weg te zetten, druk je de prijs aan de inkoopkant.’

Toegevoegde waarde
Het bestelproces voor de Van Nature telers is simpel met betrekking tot verpakkingen. De teler logt in op de portal, bestelt en Van Nature stuurt deze bestelling automatisch door naar de juiste leverancier. Het bestellen van overige teeltbenodigdheden doet de teler zelf rechtstreeks bij de desbetreffende afgesproken leveranciers. Inkoop is daarmee zeker voor de leden van de inkoopgroep van toegevoegde waarde.

Substraatmatten
Als ‘hoofd inkoop’ heeft Robert zich daardoor moeten verdiepen in compleet andere producten dan hij gewend was. Iets wat hem tegenwoordig goed af gaat. Maar hij moest wel leren van collega’s, telers en leden van de stuurgroep. Zoals het verschil tussen de diverse soorten substraatmatten en welke mat wel of niet geschikt is. Robert: ‘En zo leer ik iedere dag weer nieuwe dingen.’

Alle ins en outs van dozen
Een kartonnen doos inkopen. Wat kan daar moeilijk aan zijn, prikkelen we. Robert: ‘Veel! De constructie van de doos telt, dus de kwaliteit. Welke binnenliner is er gebruikt? Welke buitenliner en tussenliner? Welke golf? Het product dat erin gaat weegt ook mee. Bevat het veel of weinig vocht? Vroeger was het ook voor mij: ach, een kartonnen doos is een kartonnen doos. Inmiddels weet ik beter!’ De grote aantallen product bij Van Nature maken dat het bij de verpakkingen om indrukwekkende cijfers gaat. Robert: ‘lk denk dat we alles bij elkaar een kleine 30 miljoen colli per jaar doen. Vooral dozen voor losse en trostomaten en voor paprika’s gaan in grote volumes.’

Eigen merken
Met de overgang van vijf naar twee eigen merken – Van Nature en Taste by Nature – was het de laatste tijd alle hens aan dek op verpakkingsgebied. ‘We zitten nu in de laatste fase van de overgang. Dat vergt een behoorlijke planning. Een aantal telers heeft een eigen opzetmachine. Die willen dozen alleen plano inkopen. Andere telers willen weer een opgezette doos ontvangen. Niemand mag zonder verpakkingen komen te staan, want dan hebben we echt een probleem.’

Voor meer informatie:
Van Nature
Ebweg 12b
2991 LT Barendrecht
Tel: 0180-696815
www.nature.nl 

Publicatiedatum: