Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overname Agrimarkt door Jumbo 'klein rampje' voor telers streekproducten

Tholen - Robert Sandee uit Kamperland is één van de telers die streekproducten via Agrimarkt afzet. Het nieuws van de overname van Agrimarkt door Jumbo heeft hem verrast. Hij levert al 10 jaar lang prei en jam aan Agrimarkt. "Het is een behoorlijk deel van onze afzetmarkt, dus het is wel een klein rampje", vertelt hij aan Omroep Zeeland. Volgens een woordvoerder van Agrimarkt verandert er door de overname voorlopig niets omdat de bestaande contracten worden overgenomen.


Enkele groenten- en fruittelers die producten via Agrimarkt afzetten 

Agrimarkt is nog altijd een gezond bedrijf. De winst die Agrimarkt maakt, 62,5 miljoen euro in boekjaar 2017-2018, draagt bij aan het inkomen van de aangesloten leden, veelal telers en boeren, van aan- en verkoopcoöperatie CZAV. Agrimarkt besloot in 2012 van de korte keten een speerpunt te maken en voegde in de loop der jaren ongeveer 500 streekproducten aan het assortiment toe. Het omzetaandeel uit die korte keten bedraagt ongeveer 10% maar investeren in de korte keten heeft Agrimarkt veel gekost zei commercieel directeur Wilfred van Elzakker eerder op een themabijeenkomst over korte ketens.

De winst uit de korte keten betaalt zich uit in onderscheidend vermogen, klanten waarderen Agrimarkt als een supermarkt die streekproducten verkoopt. De betrokkenheid van Agrimarkt bleek vorige zomer tijdens de campagne #hetezomeroogst. Agrimarkt verkocht onder andere pruimen van een Zeeuwse teler die door de droogte te klein waren gebleven. Consumenten reageerden positief op deze acties en ook andere supermarktketens volgden het voorbeeld. 

Ondanks winst en het onderscheidend vermogen van de steekproducten verkoopt CZAV de zes Agrimarkten aan Jumbo. "De supermarktwereld verandert razendsnel. Denk aan de opkomst van bezorging en online winkelen. Agrimarkt is daar niet op ingespeeld. We zouden grote investeringen moeten doen om mee te kunnen komen. Daar komt bij dat we van grote ketens horen dat bezorging nog steeds niet winstgevend is. We hebben alle scenario’s doorgerekend en de conclusie is dat de winkels op lange termijn geen toegevoegde waarde bieden voor onze leden”, zegt Pascal van den Berg, teamleider marketing en communicatie bij CZAV daarover in het Reformatorisch Dagblad. Voor de leveranciers van streekproducten verandert er voorlopig niets volgens Van den Berg. "Jumbo neemt alles over: de winkelformule, het vastgoed, het personeel en ook de lopende contracten met onze boeren.”