Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Alblas, Alblas International Logistic:

"Schrijf het wegtransport over de lange afstand niet af"

Schrijf het wegtransport over de lange afstand niet af. Dat is kort samengevat de boodschap van Jan Alblas. Niet alleen loopt hij in de transportsector al wat jaartjes mee, ook heeft zijn bedrijf sinds enkele jaren een 100% eigen dochter in Ürümqi, in het noordwesten van China. Net daarvoor, aan de Chinees-Kazachse grens, pakken de vijf eigen auto’s de trailers over, die hij er eveneens op eigen titel & met eigen mensen heen rijdt.

Uiteraard, China is ver weg en een ritje is een hele onderneming. Het is een niche en een enorme groei van vandaag op morgen voorspelt ook Alblas niet. Toch rijden ze op China en ziet het bedrijf volop perspectieven dit in de toekomst meer te gaan doen.



De eerste reden ligt voor de hand: vervoer kost altijd geld, heeft altijd (milieu-)impact, en kanttekeningen, om niet te zeggen serieuze bezwaren, zijn ook te plaatsen bij het zee-, lucht- en treinvervoer. “Vliegen is duur, en op luchthavens gaat kostbare tijd verloren. De boot is daarentegen goedkoop maar traag. Dat geldt ook voor de trein, de modaliteit die de laatste jaren het hardst gegroeid is, en dat weer vooral omdat de CO2 uitstoot van het vliegtuig enorm is. Maar ook hier mis je flexibiliteit en controle. Een trein heeft alleen maar vaste trajecten. Bovendien zit er vanuit de Chinese overheid flinke subsidie op die trein, wat binnen een jaar of 2 is afgebouwd. En heb ik het al gehad over spoorbreedte? In Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland heb je de Russische spoorbreedte, in China en Europa de Engelse spoorbreedte. Je moet dus twee keer de containers overzetten op een andere spoorwagon wat in de praktijk een bottleneck kan zijn”.

Wegvervoer zit overal zo’n beetje tussenin, maar er zijn verschillende ‘ontwikkelingen’ die het in de kaart spelen. “Voor bepaalde goederenstromen kan het heel waardevol zijn - voor grote machines, chemische en farmaceutische materialen, en vooral ook voor zaken die geconditioneerd vervoerd moeten worden. Je heb meer zelf in de hand, je rijdt door to door, met twee chauffeurs ben je relatief snel en je bent schoner dan het vliegtuig. Dat dit interessant kan zijn verzinnen wij niet zelf, we worden voortdurend uit allerlei hoeken gevraagd naar de mogelijkheden.”

Jan spreekt dan ook verschillende malen van een ‘opbouwfase’ en een te verwachten ‘stroomversnelling’. “De afstanden zijn lang, maar juist met het oog op uitstoot en milieu liggen er kansen. Het is al schoner dan het vliegtuig, maar het wordt nog schoner. Rijden op LNG gebeurt hier nog weinig maar is in opmars. In China is al een veel groter gedeelte van het wagenpark over op LNG, in Rusland begint dat ook te komen. Daarnaast moet je de gigantische investeringen van China in het ‘One Belt One Road’ project niet onderschatten. Er wordt veel geld gepompt in logistieke oplossingen naar Europa, China investeert in de transito landen en ook fors in het eigen wegennet. Wat dat betreft is de mentaliteit er heel anders. Als het bij ons ergens knelt, komt er na jaren en jaren vergaderen een strookje bij. In China hanteert men de omgekeerde volgorde: men legt enorme wegen aan, die veel groter zijn dan op het eerste oog noodzakelijk lijkt.”

TIR
Dan is er het papierwerk en alles wat met douane, import- en exporteisen en politiek van doen heeft. “Wat dat betreft moet men weten dat China afgelopen jaar is toegetreden tot de zgn. TIR conventie van de IRU (https://www.iru.org/ internationale transportorganisatie). Dat betekent dat de auto de hele reis in een douane-technisch gesproken gesloten netwerk rijdt. Er zijn weliswaar nog altijd transit procedures, maar geen douane-technische controles meer, wat de hoeveelheid oponthoud flink terugbrengt. Bovendien heeft China sinds enkele weken ook de binnenlandse douanekantoren op deze conventie aangesloten, waardoor ook in het binnenland kan worden doorgereden.”

In het verleden liep men nog voor sanctie-goederen tegen het Russische embargo aan, maar sinds 1 juli is dit verbod voor transito goederen opgeheven door gebruik te maken van GPS zegels.

Bloemen en AGF?
Zijn er kansen voor bloemen en planten? Allicht. Het is nog lang niet altijd rond te rekenen, maar dat kan op korte termijn zomaar anders zijn. “Het gemiddeld bestedingsniveau neemt hard toe, China is al lang geen goedkope lonen-land meer en bovendien zie ik daar allerlei producten die ik hier nog nooit gezien heb. Nieuwe mogelijkheden zetten anderen er weer toe aan het inkoopbeleid daarop aan te passen, en zo gedacht liggen er overal kansen. Tot slot moet je ook rekenen en plannen met wat er tussen ligt. Kazachstan is een land-locked country, de steden ligger er net zover van de Chinese havens als de Europese havens. Het exporteert olie, maar praktisch alle rest moet er naartoe.”

Voor meer informatie:
Alblas International Logistics
Mijlweg 86
3295 KH ‘s-Gravendeel
T: +31-78-6738700
E: sales.sdeel@alblas.nl
www.alblas.nl