Aardappelen, groenten en fruit met een minder aantrekkelijk uiterlijk toch voor aantrekkelijke prijzen verkopen zodat telers geen verliezen hoeven nemen voor deze oogsten. ZLTO zet de vorig jaar in gang gezette campagne #hetezomeroogst door. Telers met een oogst die niet aan de specificaties van supermarkten voldoen, kunnen deze producten bij ZLTO aanmelden. ZLTO bemiddelt dan in het vinden van een supermarkt die deze producten wil verkopen.
#hetezomeroogst-actie uit 2018
'Dan heb je bijvoorbeeld in de weekenden speciale aardbeienacties of eet je een keer een komkommer meer', vertelt ZLTO-bestuurder Hendrik Hoeksema. De #hetezomeroogst campagne zit volgens ZLTO de normale producten niet in de weg. “Het is een nieuwe markt en kans voor het hele segment om dit op te pakken. Dus ik ben er absoluut niet bang voor dat dit concurrerend gaat werken”, geeft Hoeksema aan.
Vorig jaar is er door bemiddeling van #hetezomeroogst campagne ruim 120 kilogram aan klasse 2 groenten en fruit verkocht. “We hopen dat het dit jaar niet tot deze aantallen hoeft te komen. Maar de telers kunnen op onze steun rekenen”, aldus de initiatiefnemers. Telers kunnen hun aanbod melden op de Facebookpagina #hetezomeroogst.
Bron: Nieuwe oogst, Facebook