Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“De volgende ochtend liggen de groenten al in de supermarkt”

Holland Railterminal: van Bleiswijk naar Berlijn met de trein

Tholen – Van Bleiswijk naar Berlijn met de trein. Als de voorbereidingen en realisatie voorspoedig verlopen, kan de eerste Ro-Ro trein in 2024 vertrekken. De nieuw te realiseren treinverbinding is een initiatief van overheden en brancheorganisaties en vooral van ondernemers, waaronder Mark Remie, Managing Director van FFWD Rail uit Rotterdam, en draagt de naam Holland Rail Terminal Lansingerland. In het project werken overheden, vervoerders en verladers samen.

Voordat het zover is, zal eerst een gloednieuwe railterminal worden gerealiseerd in Bleiswijk, gemeente Lansingerland. “In deze terminal komen straks de vrachtwagens aan uit Greenport West-Holland,” vertelt Ruud Egas, de kwartiermaker van het project. “Hier zullen standaard trailers, zoals de koeltrailers, op een speciale trailerwagon worden gereden. Ons doel is om binnen een uur de complete trein met 42 trailers te laden. Dit kan door een speciale Ro-Ro-techniek die we gaan gebruiken. Waarbij we de trailers niet op de wagons moeten takelen maar ze er op rijden.”

Werking van het Ro-Ro systeem op de wagons

Files en duurzaamheid
Er zijn meerdere belangrijke redenen om dit project op te starten. “We hebben te maken met de congestie op de wegen in Europa en een steeds nijpender tekort aan chauffeurs. Daarnaast speelt duurzaamheid een grote rol. Een makkelijke manier om de Carbonreductie te realiseren is een Modal Shift van de weg naar de trein. Hiermee halen we per rit 42 vrachtwagens van de weg. We rijden natuurlijk met elektrische locomotieven maar in 2023 willen we de wagons uitrusten met een voorziening waardoor we ook de koeling van de koeltrailers op het elektrische net kunnen aansluiten. Zo schakelen we niet alleen over naar een andere vorm van modaliteit maar ook naar een andere vorm van brandstof. De 42 koeltrailers die straks op de trein komen te staan, kunnen we dan koppelen aan de elektriciteit via de locomotief, wat onder andere de CO2 uitstoot verder vermindert.”

koeltrailer op de wagon gereden

Snelheid en betrouwbaarheid
Voor de AGF-sector zijn op het spoor twee dingen van groot belang. De snelheid van het transport en de betrouwbaarheid. “Omdat we ons niet richten op het gebruik van containers maar juist op het gebruik van trailers kunnen we snel laden en lossen. Daarnaast is het spoortransport goed geregeld, zeker ook in Duitsland, en is de verbinding snel. De komkommers kunnen met deze treinverbinding al de volgende ochtend in de Berlijnse supermarkt liggen. Wat betreft betrouwbaarheid moeten we ons transport in de toekomst kunnen garanderen. Daar speelt de overheid een grote rol in mee.”

Locatie van de te realiseren railterminal in de gemeente Lansingerland

De railterminal moet verrijzen langs de A12 in Bleiswijk van waaruit de goederen onder andere vervoerd kunnen worden naar Konigs Wusterhausen (Berlijn). In de toekomst staan er al meerdere plannen op de agenda voor het realiseren van terminals en spoorverbindingen door Europa en, als men optimistisch blijft, zelfs naar Azië. “De overheid zou zich daarbij meer moeten focussen op het spoor als modaliteit om zo de congestie op de wegen aan te pakken in Nederland.”

Voor meer informatie:
Marc Hokke
Projectleider gemeente Lansingerland
Tel: +31 (0)10 8004625
Marc.hokke@lansingerland.nl