Liliana Esposito, Wendy's, over de zoektocht naar kastomaten voor op de hamburgers:

"Een kas betekent niet noodzakelijkerwijs kwaliteit"

Er was een crisis en ontevredenheid over de tomaten die in hun restaurants werden geserveerd voor nodig voor fastfoodketen Wendy's om over te stappen op op substraat geteelde tomaten. Tegenwoordig leveren een dozijn glastuinders tomaten aan de 6.000 restaurants en alle hamburgers worden gemaakt met in de kas geteelde tomaten. "Behalve de Baconator omdat die geen tomaten bevat tenzij je daar om vraagt", verklaarde Liliana Esposito van de op twee na grootste Amerikaanse fastfoodketen Wendy's op de Indoor AgTech.

Trostomaten
Weet je nog hoe Wendy's vorig jaar zei dat het alleen in de kas geteelde tomaten zou gaan gebruiken in de VS en Canada? Ze hebben hun missie voltooid. Nu gebruikt het bedrijf in hun Amerikaanse en Canadese restaurants alleen in kassen geteelde tomaten.

Tijdens de Indoor AgTech, hebben Liliana Esposito en Wendy's uitgelegd wat het bedrijf ertoe aanzet om dit te doen, waar ze nu zijn en wat de volgende stap zal zijn. "Hoewel ik onder de indruk ben van de technologie die in de kassen wordt gebruikt, is voor ons onze overstap naar kastomaten begonnen met de zoektocht naar smaak en kwaliteit", zei ze, voordat ze uitlegde hoe normale tomaten haar niet hebben kunnen imponeren in op het gebied van kwaliteit. "Ik houd persoonlijk van goede tomaten en zal geen fastfoodtomaat kopen. Toen ik bij Wendy hamburgers bestelde, bestelde ik ze 'zonder tomaat', omdat die niet lekker smaakten", onthulde Esposito.

"Dankzij onze samenwerking met glastuinbouwbedrijven is dit aanzienlijk verbeterd. Dat is belangrijk voor ons: we geloven dat Amerikanen iets beters verdienen - een geweldige hamburger die vers is gemaakt, met vers Noord-Amerikaans rundvlees. Groenten zijn een belangrijk onderdeel van deze hamburger. Dat is de basis van ons bedrijf en door vast te houden aan deze kwaliteitseisen zijn we uitgegroeid tot een keten met meer dan 6.000 restaurants."

Tomatentekort
Een crisis vormde de basis van de overstap naar in de kas geteelde tomaten. In 2010/2011 werd de sector hard geraakt door het weer en ook fastfoodrestaurants hadden te maken met een tomatentekort. "Door weersomstandigheden kwamen we zonder tomaten te zitten. Dat was het geval voor de hele sector en gold ook voor andere gewassen. We serveerden tomaten alleen nog op verzoek: alleen als je erom vroeg, werden ze op je hamburger gedaan. Dit was zeker een wake-up call. Bezien vanuit de aanbodzijde moesten we meer doen om onze klanten te beschermen."

Hoe dan ook - de crisis bleek ook een zegen te zijn. In hun zoektocht naar producten begon Wendy's uit Mexico afkomstige tomaten te kopen. "Dat was een aangename verrassing", zegt Esposito. "Niet in prijs, omdat het crisis was in de sector, maar de kwaliteit was beter dan we dachten." Hierdoor wilden ze meer te weten te komen over de verschillende manieren om tomaten te telen en kwamen ze in aanraking met op substraat geteelde gewassen.

Beveiliging van de supplychain
Na deze ontdekkingen en aangespoord door de noodzaak om de hele keten de garantie te geven dat er tomaten zijn, koos Wendy's voor in de vollegrond geteelde trostomaten. In dezelfde periode stapten meer telers over op de kasteelt en de kassen werden steeds geavanceerder. Na de introductie van een speciale salade, die onder meer vers gesneden komkommers en rode paprika's bevatte, was het team opnieuw onder de indruk van de kwaliteit van de glastuinders.

Alles bij elkaar resulteerde dit in een keten die er vertrouwen in had dat ze hun tomatenaanvoer alleen bij glastuinders konden veiligstellen. De aankondiging werd gedaan om in contact te komen met andere leveranciers. "We hebben tientallen faciliteiten serieus geëvalueerd. Een kas betekent niet noodzakelijkerwijs kwaliteit", zegt Esposito. "Sommige bedrijven voldeden niet aan onze normen. Uiteindelijk is de helft van hen terechtgekomen in onze supply chain, waarvan niet allemaal bij hun eerste poging."

Duurzame voordelen
"Nu zien we ook andere duurzame voordelen. Het verminderde gebruik van bijvoorbeeld water en land en de verminderde blootstelling aan plagen en milieu-uitdagingen", geeft Esposito als voorbeeld. Dan is er de positieve reactie van consumenten, vooral op het verminderde gebruik van chemische gewasbescherming en de veilige werkomstandigheden - maar deze komen allemaal op de tweede plaats na de leveringszekerheid en smaak- en kwaliteitsverbeteringen.

Dus wat nu? In de kas geteelde paprika's (hoewel ze op dit moment niet door Wendy's worden gekocht), bessen, sla of uien? "We onderzoeken het allemaal. We hebben niet het gevoel dat ons tomatentraject compleet is en denken dat we meer vooruitgang kunnen boeken op het gebied van bijvoorbeeld smaak. We zijn ervan overtuigd dat we op de goede weg zijn", aldus Esposito.


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven