Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
70% afgezet op lokale markt

Topjaar voor veiling Soltir in Murcia

            

De paprika uit Murcia lijkt een steeds groter marktaandeel te krijgen. Dit is het gevolg van het ontstaan van een aanbodtekort doordat Almería met de productie stopt en de steeds betere kwaliteit die geleverd wordt door de zaadbedrijven. Al 1800 hectare paprika wordt onder glas verbouwd en meer dan de helft van de productie wordt verhandeld op de veiling, waar de telersprijs wordt bepaald. 

Het huidige oogstjaar van de paprika pakt gunstig uit voor de veilingen, de markt is stabiel en een kilo paprika levert gemiddeld 1,50 euro per kilo op. Er is minder concurrentie vanuit andere landen zoals Nederland dan in voorgaande jaren. De Nederlandse telers leggen zich meer toe op de tomaat. Normaal gesproken dalen de prijzen in juni als er meer aanbod is op de markt, maar dit jaar blijven de prijzen stabiel', verklaren Ángel García Izquierdo en Pedro Fernández, directeur en voorzitter van de veiling Soltir

 Zij waarschuwen echter toch voor te veel optimisme. "Ook al is het zeker dat de paprika uit Murcia het steeds beter gaat doen, dit is een uitzonderlijk jaar waarin allerlei aspecten samen kwamen die tot deze hoge prijzen hebben geleid. Dit kan valse verwachtingen scheppen bij de telers voor het komend jaar'

Soltir is een van de belangrijkste paprikaveilingen in Murcia met ongeveer 420 hectare en een productie van 42 miljoen kilo door 220 aangesloten telers. In totaal beschikt zij over 2660 hectare landbouwgrond niet alleen bestemd voor de productie van paprika maar ook van artisjok, pompoen, broccoli, cantaloupe meloen en citrus.

'In tegenstelling tot andere veilingen veilen wij alleen producten van  telers bij wie het hele productieproces kunnen volgen vanaf het zaad tot de oogst en de verkoop, uitgevoerd door een team van 5 technici uit de agrosector', vertelt Ángel García Izquierdo.

50% van de paprika's van Soltir is kort, van het type California, terwijl de andere helft van het type Clovi of Lamuyo is. Beide types worden gekweekt in de kleuren rood, groen en geel. Men heeft echter al aangekondigd dat er volgend jaar ook een oranje variant van het type California op de markt zal komen.

Volgens Ángel García wordt er een belangrijke koerswijziging in de productie doorgevoerd. 'Door toedoen van de zaadbedrijven en betere teelttechnieken gaat de kwaliteit steeds verder omhoog. Enige jaren geleden toen Almería stopte met de teelt, werd het marktaandeel meteen overgenomen door bedrijven uit andere landen, zoals Nederland, aangezien de paprika uit Murcia niet aantrekkelijk was voor wat betreft kleur, afmeting en korte houdbaarheid. Nu kunnen we zeggen dat  we variëteiten op de markt brengen die qua smaak en uiterlijke kenmerken superieur zijn aan Nederlandse paprika's. Bovendien komt de helft van onze kopers op de veiling uit Almería en verlengen zij steeds hun verwerkingsprogramma's'. 

80% van de paprikaproductie wordt verhandeld op de veiling met een oppervlakte van 12.000 vierkante meter en distributiecentrum. De overige 20 % kan rechtstreeks afgezet worden aan supermarktketens, omdat zij gebruik kunnen maken van het op het veilingterrein aanwezige distributie- en inpakcentrum. 

'We zoeken verschillende markten zodat beide verkoopmodellen naast elkaar kunnen bestaan binnen ons bedrijf. Wij denken dat het veilingmodel nog steeds geschikt is voor de verkoop van paprika en artisjok. Dit in tegenstelling tot broccoli, een product dat steeds minder verhandeld wordt op de veiling. Het afgelopen jaar werd slechts 10% van de broccoli uit Murcia geveild', geeft Pedro Fernández aan. 

70% van de paprika, die op de veiling wordt verhandeld, is bestemd voor Spanje en de rest wordt geëxporteerd naar landen als Portugal, Italië en Frankrijk. 'Dit jaar hebben we 30% meer afgezet in Portugal, waar de Nederlandse paprika aan terrein verloren heeft', zegt Ángel García.

Volgend jaar brengt Soltir voor het eerst biologische paprika op de markt. 'Onze klanten verzoeken om  biologische paprika en wij willen voldoen aan deze vraag.  Toch denk ik niet dat de vraag naar conventionele paprika's overstegen zal worden aangezien dit gewas ook op steeds duurzamere en milieuvriendelijkere wijze geteeld wordt en het enige verschil straks nog zit in de certificering. Ook al krijgt biologische teelt veel aandacht in de media, slechts 7 % van de teelt in Murcia is biologisch. Ik denk dat dit de reden is dat we ons moeten concentreren op de conventionele teelt aangezien op deze manier duurzaamheid en voedselveiligheid al voldoende gewaarborgd worden', concludeert Pedro Fernández

Voor meer informatie:

Ángel García Izquierdo
Soltir
T: +34 968 334 800
Autovía San Javier-Murcia, Km22.
30592 San Cayetano. Murcia
angel@soltir.com
www.soltir.com

Publicatiedatum: