Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aardbeienteler Ralf Hensen, Fruchthof Hensen:

"Vooral Nederlandse retail zorgt voor hevige concurrentie"

Op teeltbedrijf Fruchthof Hensen in Rijnland-Westfalen groeien 8 maanden per jaar aardbeien. Ze groeien in de vollegrond, tunnels, kassen en op stellingen. Er is een geschikte teelttechniek voor elk seizoen en weertype. Ondanks de vele uitdagingen zal de Duitse retail het hele seizoen van fruit uit Swisttal voorzien worden, terwijl teler Ralf Hensen groeiende concurrentie krijgt vanuit Nederland en Spanje.



Na de oogst en voorbereiding wordt het verse fruit in het pakstation verpakt. De gewone verpakkingen voor de retail bestaan uit bakjes van 400 en 500 gr. Daarnaast gaat een klein deel van de opbrengst naar Oostenrijk voor de grote Weense markt. Maar de retail is de grootste afnemer met een volume van 95%.

Het belangrijkste ras in de huidige teelt is Elsanta. Maar op de stellingen worden ook moderne rassen als Florina geteeld. De oogst van vroege rassen in de vollegrond is nog niet voorbij. Hensen: "We hebben de nieuwe Limalexia geprobeerd, maar die bleek erg meeldauw gevoelig te zijn. In de herfst proberen we dit ras nog een keer in de kas."

Er is geen ras dat er in de moderne teelt met kop en schouders bovenuit steekt. "De groei en kwaliteit van elk ras hangen af van het weer. De kwaliteit is van cruciaal belang, vooral voor de retail", aldus Hensen die het bedrijf in 2016 overnam. 

Fruchthof Hensen werkt al 20 jaar nauw samen met de San Lucar group, maar is nog steeds een onafhankelijk bedrijf. De familie koestert deze samenwerking, zo laat Hensen weten. 

Sterke concurrentie
Naast het gestaag ontwikkelen van nieuwe rassen, moet de concurrentie tussen de teeltlanden genoemd worden. "De concurrentie met Nederland komt vooral door de retail. Maar Nederland is gemakkelijker op het gebied van investeren dan Duitsland. De Duitse sector is wat behoudender wat dat betreft."

Waar eens steenfruit bloeide, staat nu een kas van 7 ha. Ongeveer 3 weken geleden werd de oogst van kasaardbeien afgerond. In de herfst worden opnieuw kasaardbeien geoogst. Een derde oogst in de zomer is niet mogelijk. "We hebben het verschillende keren geprobeerd, maar de hoge kosten die daarbij komen kijken maken dat we niet met andere teelten kunnen concurreren."

Hensen constateert grote concurrentie met Zuid-Europese landen, vooral tijdens het vroege deel van het seizoen. "Begin april gaat elke kasteler van start en is Spanje sterk op de markt aanwezig. Het gevolg is dat de markt overstelpt wordt en de prijsniveaus nooit normaal liggen. Later in het seizoen ervaren we wat minder prijsdruk."

Momenteel is er voor Duitse producten directe concurrentie vanuit Nederland. Aan het begin van het seizoen (maart/april) is Spanje sterk op de markt vertegenwoordigd. "Vanaf maart gaat de kwaliteit van de Spaanse producten sterk achteruit. Mocht het ze lukken om een goed ras te ontwikkelen waarmee ze hun seizoen kunnen verlengen, dan hebben wij een probleem. Daarom moeten we zelf voortdurend aan onze rassen blijven werken."

Bevredigende marktsituatie
Tijdens het vorige seizoen verliep de handel naar tevredenheid. "Na Pinksteren blijven vraag en aanbod in balans. De kiloprijzen voor vollegrondsproducten bewegen zich binnen de gebruikelijke marges, zo rond de € 3. We proberen fruit dat op stellingen geteeld is, af te zetten voor € 0,50 extra, omdat de teeltkosten daarvan hoger zijn en de aardbeien een betere houdbaarheid hebben. De prijzen liggen op het gemiddelde, hoewel we idealiter € 0,10-0,20/kg meer zouden moeten verdienen."


Ralf Hensen tussen de stellingen die op ongeveer 10 ha gebruikt worden. "Irrigatie voor dit soort teelt is nogal een uitdaging. Gelukkig zitten we op een goede locatie. Ik denk dat het scala aan rassen langzaam aan zal veranderen. Op plantages die al lang in gebruik zijn, doen de Nederlandse rassen het niet zo goed als de Italiaanse rassen."



Voor meer informatie:
Fruchthof Hensen 
Ralf und Irmgard Hensen 
Tel. 02255 8219
Fax 02255 953099
E-mail info@fruchthof-hensen.de  
www.fruchthof-hensen.de  
www.facebook.com/emilerdbeere/